אובדן כושר עבודה חלקי – תרחישים אפשריים

 אובדן כושר עבודה חלקי מתאפיין ביכולת להמשיך ולעבוד למרות הקושי הרפואי, אך לא באופן מלא. כלומר, יש ירידה בהיקף המשרה ולכן כושר ההשתכרות נפגע בין 25%-74%. המאמר ידון בתרחישים האפשריים של אובדן כושר עבודה חלקי וכיצד מתמודדים איתם.

 

מהם התרחישים של אובדן כושר עבודה חלקי?

אובדן כושר עבודה חלקי יכול מצד אחד לגרום לירידה בהיקף המשרה, דבר שיפגע במשכורת ובאחריות העובד. מצד שני, ניתן לעסוק בעבודה אחרת שההכנסה עליה נמוכה הרבה יותר מהשכר של העבודה לפני הפגיעה, מאחר והתפקוד של העובד נפגע. התרחיש השלישי הוא שלאחר תקופה מסוימת העובד ירגיש טוב יותר ויחזור לעבודתו במשרה מלאה ולכן יוכל לקבל פיצוי רק עבור התקופה בה איבד את עבודתו באופן חלקי.

לחילופין, מצבו הרפואי עלול להחמיר ואז הסטטוס ישתנה לאובדן כשר עבודה מלא. בין אם מדובר באובדן כושר עבודה חלקי ובין אם באובדן כושר עבודה מלא, ניתן להגיש תביעות ביטוח לביטוח הפרטי ולביטוח הלאומי ולקבל פיצוי.

 

תביעת אובדן כושר עבודה חלקי

אובדן כושר עבודה חלקי מזכה אדם שנפגע בכושר ההשתכרות בפיצוי מהביטוח הלאומי ובפיצוי מהביטוח הפרטי כשיש לעובד פוליסת אובדן כושר עבודה. מהביטוח הלאומי הוא יקבל דמי פגיעה ולאחר 3 חודשים תיקבע לו נכות זמנית ויהיה זכאי לפיצוי של 75% ממשכורתו הממוצעת עד שיחוש טוב ויחזור להיקף משרה מלא או במידה ומצבו יוחמר ויקבל אחוזי נכות לצמיתות וקצבת נכות. מהביטוח הפרטי הוא יקבל פיצוי רק אם מצוין בפוליסה שיש כיסוי לאובדן כושר עבודה חלקי.

כלומר, ישנן פוליסות אובדן כושר עבודה שמכסות רק אובדן כושר עבודה מלא. אפשרות נוספת היא שהפוליסה יכולה להתנות את קבלת הפיצוי על אובדן כושר עבודה חלקי ביכולת לעבוד בכל עיסוק ולאו דווקא בעיסוק דומה בו עבד העובד לפני אובדן כושר העבודה. זאת אומרת, שההתניה היא על עיסוק בכל עבודה או על עיסוק סביר הדומה לעבודה בה עבד לפני הפגיעה, כלומר באותו התחום והמומחיות.

 

תביעת אובדן כושר עבודה מלא

כאמור, במידה ולא חוזרים לעבודה ניתן לתבוע אובדן כושר עבודה מלא. הביטוח הלאומי יקבע אחוזי נכות לאחר וועדה רפואית ויזמן את העובד לוועדה תפקודית. אם כושר ההשתכרות מתחת ל-45%, התפקוד נפגע מעל 50% ונקבעה נכות כללית של 60% ומעלה, ניתן לקבל קצבת נכות.

הנכות יכולה להיות בשיעור של 60%, 65%, 74% או 100%. בביטוח פרטי של אובדן כושר עבודה ניתן גם לקבל פיצוי דומה, אך לא ניתן לקבל כפל ביטוחים. כלומר, הביטוח הפרטי יקזז את הפיצוי של הביטוח הלאומי וייתן למבוטח רק את ההפרש.

 

לסיכום,

חשוב לדעת שכל ההתעסקות עם המוסד לביטוח לאומי או עם חברות הביטוח הפרטי מתישה מבחינת דרישות ובירוקרטיה. לפיכך ועל מנת לקבל את הפיצוי המגיע לעובד מומלץ להגיש את התביעות על ידי עו"ד העוסק בתחום.

תביעות ביטוח

אולי יעניין אותך גם