איך להשיג פטור ממס הכנסה על פיצויי פיטורים

במקרה של פיטורים, התפטרות, פרישה או עזיבה של מקום העבודה המעסיק מחויב להעביר פיצויים ומענקי פרישה בהתאם להסכמים האישיים או הקיבוציים של כל עובד. ההחלטות לגבי אופן הניהול של הכספים הללו יכולות להשפיע דרמטית על אופן המיסוי שלהם. על מנת להשיג פטור מלא או חלקי ממס הכנסה על דמי הפיצויים יש לבצע תכנון מס מקצועי ובנושא זה נרחיב בהמשך המאמר.

 

תכנון מס

תכנון מס הינו חיוני לקראת עזיבת מקום העבודה במיוחד לקראת פרישה ויציאה לגמלאות.  הדבר יכול לחסך עשרות אלפי שקלים ויותר בתשלומי המס על הפיצויים והחסכונות, הן במועד עזיבת מקום העבודה והן לכל תקופת הפנסיה. הרחבה בנושא של פטור ממס הכנסה לנכה ניתן למצוא כאן.

 

פטור מלא

ניתן להשיג פטור מלא מתשלום מס הכנסה על כספי הפיצויים, במידה וכלל המענקים אותם מקבל העובד בעת סיום עבודתו, אינם עולים על סכום המכפלה של שכרו החודשי האחרון כפול מספר שנות העבודה. מחישוב זה ניתן להחסיר את כספי הפיצויים שנשארים בקופת הגמל עבור רצף פיצויים או רצף קצבה.

במקרה בו סכום הפיצויים הכולל אותו קיבל העובד הינו נמוך מהתקרה שנקבעה בחוק אך גבוה ממכפלת משכורתו האחרונה כפול מספר שנות הותק שלו, ניתן לבקש להגדיל את הפטור במס עד לסכום של 1.5 משכורות עבור כל שנת עבודה.

 

לפי מדרגות המס

פטור זה תקף עבור כל כספי פיצויים אותם העובד מקבל, בין אם מדובר בכספים המשולמים באופן ישיר מהמעסיק ובין אם הם הופקדו בקופת הגמל. בנוסף, במקרים בהם סכום הפיצויים עולה על גובה התקרה אשר נקבעה בחוק, ניתן לקבל פטור עבור הכספים עד גובה התקרה ולשלם את המס המתאים לפי מדרגת המס עבור שאר הכספים מעל התקרה.

 

רצף זכויות פיצויים

במקרים בהם העובד בחר שלא לבצע פדיון של כספי הפיצויים מקופות הגמל במעמד עזיבת מקום העבודה, עדיין חלה החובה על הקופה לנכות את המס במלואו, למעט במקרים בהם בחר העובד באפשרות של רצף זכויות פיצויים בכפוף לתקרה הקבועה בחוק.  במקרים אלו ההתחשבנות עם מס הכנסה ותשלום המס נדחים למועד מאוחר יותר.

 

רצף קצבה

במידה והעובד בוחר באפשרות של רצף קצבה, לא ינוכה המס מכספי הפיצויים המיועדים לתשלום הקצבה. תשלום המס על כספי פיצויים יבוצע על בסיס הקצבה החודשית בהתאם לשיעור המס השולי של הפורש במועד קבלת הקצבה ובהתאם למידת זכאותו לפטור ממס על קצבתו החודשית.

 

פריסת המס

בעת עזיבת מקום עבודה או פרישה, על מנת להקטין את נטל המס על כספי הפיצויים ניתן לבקש לפרוס את כספי הפיצויים ומענקי הפרישה החייבים במס, על פני  6 שנים. ניתן לבצע פריסה לאחור של החלק החייב במס  לחלקים שנתיים שווים על פני שנות העבודה שבשלהן משולמים כספי הפיצויים. ניתן לבצע פריסה קדימה במקרה בהתאם למספר שנות העבודה שנצברו.

 

סיכום מיסוי פיצויי פיטורים

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בנושא של השגת פטור ממס הכנסה על פיצויי פיטורים. על מנת לקבל את הפטור יש לבצע תכנון מס מקיף של כלל החסכונות וההכנסות הנלוות לעזיבת מקום העבודה. תכנון מס עשוי להביא לפטור חלקי או מלא ובמידת הצורך גם לפרוס את תשלומי המס ולהפחית את נטל המס. תכנון מס חשוב במיוחד לקראת גיל הפרישה.

איש משפט

 

אולי יעניין אותך גם

עורך דין לדיני משפחה
עורך דין מיסים
מה הוא ההליך לפטור ממס הכנסה?

בימים האחרונים אנו מקבלים מספר רב של פניות מצד קוראים קבועים של המדור שלנו ששואלים אותנו שאלות שנוגעות לפטור ממס הכנסה. זה לא סוד שרבים

קרא עוד »
עורך דין מיסים
חוק מס ערך מוסף (מע"מ)

מס ערך מוסף או בשמו המוכר יותר – המע"מ, מוטל על כל עסקה המתקיימת בישראל, על מתן שירותים, על יבוא מוצרים ועוד. החוק העוסק בענייני

קרא עוד »
עורך דין מיסים
עבירות מס של עצמאים

בשנים האחרונות, עבירות מס של עצמאיים נהפכו לתופעה שכיחה יותר ויותר. עצמאים רבים ינסו את מזלם ולא ידווחו כראוי על הכנסותיהם לרשויות המס. חשוב מאוד

קרא עוד »