גישור גירושין האם זה חובה

בחודש יולי 2016 נכנס לתוקפו חוק חדש "החוק להסדרי התדיינויות בסכסוכי משפחה" מה שנקרא גם "חוק גישור חובה". אמנם, לפני כניסת החוק לתוקף עמדה בפני בני הזוג העומדים להתגרש האפשרות לפנות למגשר המומחה בביצוע גישורים בהסכמי גירושים, אולם זה לא היה חובה.

מאז כניסת החוק, ישנה חובה על הצדדים הנמצאים בתוך סכסוך משפחתי, ולפני פנייתם לאפשרות לנקיטת הליכים משפטיים, לנסות ולמצות הליכי גישור באמצעות הגשת בקשה ליישוב סכסוך בלשכות סיוע שליד בית המשפט. לאחר קיומם של ארבעה פגישות הכוללות ביניהן העברת מידע, היכרות ותיאום ("מהו"ת") שיתבצעו ביחד עם עובדים סוציאליים ועובדים אחרים היושבים בלשכות הסיוע, יחליטו הצדדים האם להמשיך בהליך הגישור או לפנות להליך משפטי בין כותלי בית המשפט. 

בשנים האחרונות ובטח בעקבות החובה לפנות הגישור חלה עליה בשימוש באפיק זה, כאשר אנו יודעים שלהליך הגישור ישנם יתרונות רבים.

 

יתרונות ההליכה לגישור

  1. סכסוכים שנגררים לתוך הליך משפטי עלולים לגרום להחמרה רבה במצב היחסים שלרוב עכורים ממילא. הליך משפטי מטבעו גורם לכל צד להתבצר בעמדה שלו על מנת להוכיח את טענתו, מה שיגרום להכפשת הצדדים ולהעמקת הקרעים. מנגד, גישור מאפשר לנסות לפתור את הסכסוך עד כמה שניתן בדרכי שלום. השיחות לרוב יתקיימו באווירה נעימה אשר מאפשרת לכל צד להשמיע את עמדתו לבטא את רצונו וכו'.
  2. ישנם מקרים לא מעטים בהם בני הזוג מגיעים להליך הגישור כאשר במקביל הם מנסים לשקם את היחסים שלהם. במקרה כזה יערכו הסכם שלום בית כמו גם גירושין. ז"א יכלול בתוכו שני חלקים המותאמים לכל תרחיש.
  3. גישור הוא תהליך אשר מאפשר למזער פגיעה בילדים. כאשר נגררים להליך משפטי והאווירה מסלימה, פעמים רבות הילדים ישלמו מחיר לא פשוט. אווירה נעימה ורגועה המאפשרת לשים את הילדים במקום הראשון ואת הכעסים בצד תביא לתוצאות טובות יותר.
  4. נקודה נוספת לזכות הגישור היא שהיא זולה הרבה יותר מאשר פניה לערכאות.
  5. הגישור כהליך מתנהל באופן קצר הרבה יותר מאשר ניהול תיק בבית המשפט. בנוסף, קצב התקדמות הגישור כמובן יותאם לרצון ולצרכי הצדדים. הליכים בבית המשפט לא מתנהלים בהתאם לרצון בני הזוג, העומסים על המערכת יכולים לפגוע במועדי הדיונים ולגרום להארכת התהליך והקצנת המריבות.
  6. השפעת הגישור תמשך גם לאחר סיום ההליך, מחקרים מראים כי זוגות שפנו להליך הגישור המשיכו עם התקשורת החיובית גם שנים רבות אחריו.

כמובן שבאפשרות בני הזוג להתייעץ עם עורכי דינם בנוגע להליך הגישור. בנוסף, לאחר חתימתם על מסמך ההסכם, יש לפנות אל בית המשפט על מנת שזה ייתן תוקף של פסק דין להסכם. תפקיד בית המשפט בחלק זה הוא לבחון כי ההסכם תקין ומאמת את חתימתם והבנתם של הצדדים.

Divorce
stevepb / Pixabay

אולי יעניין אותך גם

עורך דין גירושין
עורך דין גירושין
איך בוחרים עורך דין להליך גירושין?

תהליך גירושין יכול להיות תהליך מאתגר מבחינה רגשית ומורכב מבחינה משפטית. שכירת עורך דין הגירושין המתאים היא חיונית על מנת להבטיח שזכויותיכם מוגנות וכדי לנווט

קרא עוד »
איזון משאבים
עורך דין גירושין
הכל על הסדר איזון משאבים

במהלך בניית חיים משותפים עם בן זוג אהוב, מחליטים רבים מהאוהבים לצרף ולאחד את כל חלקי חייהם ולייצר ישות משותפת שמבוססת על אהבה. במקרה של

קרא עוד »
עורך דין גירושין
משכנתא בעת גירושין

בחברה הישראלית מקובל מאוד כי כל זוג שמתחתן שואף לקניית דירה. המשמעות של זה הינה כי כאשר זוגות מבקשים לרכוש דירה אין להם הון רב

קרא עוד »
משמרות ילדים לאחר הגירושין ראשית
עורך דין גירושין
משמרות ילדים לאחר הגירושין

תופעת הגירושין כיום רווחת הרבה יותר משהייתה בעבר ומעלה התמודדויות רבות. לעיתים רבות בין בני הזוג במהלך הליך הגירושין מתגלים סכסוכים קשים, כאשר לרוב הדבר

קרא עוד »