האם חוק שכירות הוגנת חל גם על נכסים מסחריים?

ביום שני, ה-3 ביולי 2017 עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית החוק לשכירות הוגנת. הצעת החוק הוגשה ע"י חה"כ שפיר ופולקמן לאחר מקרים של ניצול שוכרים, הזנחת ליקויים בדירות מושכרות ומימוש ערבויות בגובה בלתי סביר. מהו החוק? האם הוא חל גם על נכסים מסחריים?

 

מהו חוק שכירות הוגנת

מטבע הדברים, בין שוכר למשכיר של דירה יש יחסי כוחות בלתי מאוזנים. חוק שכירות הוגנת בא ע"מ להגביל את כוחו של המשכיר, והוא דומה באופיוו לחוק להגנת הצרכן.

 

אז מה כולל חוק שכירות הוגנת?

החוק מתייחס למספר מרכיבים שבין משכיר ושוכר:

  • חלוקת אחריות על תשלומים הכרוכים בדירה
  • חלוקת אחריות על תיקונים של ליקויים בדירה
  • הגבלת סכום הערבות וצמצום מקרים שבהם ניתן לממש ערבות
  • הטלת אחריות לתשלום דמי תיווך על המשכיר

 

מה לא נכלל בחוק?

יש מי שמתנגד לחוק – לא כי הוא מרחיק לכת מדי, אלא להפך. רבים רואים בו מתון מדי עדיין, כיוון שהחוק לא כולל סעיף מרכזי – הגבלת שכר הדירה. חשוב להיות מודעים לכך שבישראל יש מקומות בהם ביקוש גבוה לדירות להשכרה, לצד היצע נמוך מדי,  גורם לניצול מחפיר וגביית דמי שכירות מופקעים. החוק לעת עתה לא מתייחס לעניין הזה.

 

האם חוק שכירות הוגנת חל גם על נכסים מסחריים?

אז אחרי שהבנו מהו החוק לשכירות הוגנת – מה לגבי נכסים מסחריים? ובכן, החוק לא חל על נכסים מסחריים. למעשה, הוא מוגבל לדירות מגורים בלבד, ואף הן דירות שאינן דירות יוקרה (שדמי השכירות בהם נמוכים מ-20,000 ש"ח בחודש).

 

מה זה אומר לגבינו?

בתור משכירים

אחד היעדים הפופולריים להשקעות בישראל הוא הנדל"ן המסחרי. לרוב, בנדל"ן מסוג זה דמי השכירות גבוהים יותר פר מ"ר לעומת דמי שכירות של נדל"ן למגורים. דמי הרכישה, לעומת זאת, נמוכים יותר מדמי רכישה של דירת מגורים, כי גודל הנכס קטן יותר משמעותית. בנוסף, מדובר בהשקעה בטוחה, שוק הנדל"ן בארץ בטוח ומשתלם. לכן, לא פלא שלא מעט ישראלים מעוניינים לרכוש למשל מחסן להשכרה.

כמשכירים, חשוב שנדע שחוק שכירות הוגנת לא חל עלינו, מה שמאפשר לנו מרחב תנועה בכל הקשור לגבייה וערבויות. נוסף על כך, יש תיקונים שנוכל להימנע מלשלם עליהם.

 

בתור שוכרים

אז נכון שנדל"ן ונכון עוד יותר שנדל"ן מסחרי. אבל כשמדובר בחנויות, פעמים רבות אנו רוצים למקם את החנות שלנו באזור מרכזי, נגיש ובולט. באזורי קניות וסחר המחיר לחנות קטנטנה הוא עצום. לכן בעלי חנויות מעדיפים חנות להשכרה באזור שיתאים להם. גם כאן, כדאי להיות מודעים לכך שחוק שכירות הוגנת לא חלל על חנויות, לכן מומלץ לעגן בחוזה מראש את הסדרי התשלומים, כולל תשלומים נוספים ותיקונים נצרכים. לעניין הפקעת מחירים, החוק לא כולל בכל מקרה מגבלה כזו.

מחסן להשכרה

אולי יעניין אותך גם

ניהול עיזבון
עריכת דין
מה עושה מנהל עיזבון?

למנהל נכסים יש תפקיד מכריע בתפעול חלק וניהול יעיל של נכסים מגוונים, בין אם הם אחוזות למגורים, מתחמים מסחריים או נכסים בקנה מידה גדול. עם

קרא עוד »
תאונת דרכים
עריכת דין
תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים

תאונת דרכים יכולה להיות חוויה טראומטית, שמותירה את הנפגעים עם פציעות פיזיות, מצוקה רגשית ועומסים כלכליים. בזמנים מאתגרים כאלה, הבנת תהליך הגשת תביעת נזקי גוף

קרא עוד »
המשך תביעת תאונת דרכים
עריכת דין
איך מתנהלת תביעת תאונת דרכים?

תאונות דרכים יכולות להיות חוויה טראומטית עבור המעורבים. בנוסף לפציעות פיזיות, תאונות דרכים עלולות לגרום גם להפסדים כספיים, לרבות הוצאות רפואיות, אובדן שכר ונזקי רכוש.

קרא עוד »