מעצר עד תום ההליכים – האם יש סיכוי להשתחרר מזה

מעצר עד תום הליכים, מבוצע כנגד חשודים שהפכו לאחר החקירה לנאשמים. מדובר בסוג מעצר נפוץ במשפט הפלילי. מעצר זה גורר את היות הנאשם במעצר עד לסיום ההליכים נגדו, תקופה שעשויה להיות ארוכה ולא נעימה ואף עשויה לשבש את שגרת החיים או הכנסתו של הנאשם למשך תקופה לא קצרה.

במקרים כאלה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין וכן לבחון בעצמכם את האפשרויות העומדות לפניכם והאם יש סיכוי להשתחרר ממעצר שכזה. לפניכם כל מה שצריך לדעת:

 

מהו בדיוק מעצר עד תום ההליכים?

מעצר עד תום ההליכים הוא הליך משפטי שעשוי להגיע בעת חקירה נגדכם. המשטרה עשויה להחליט על מעצר שכזה נגד החשוד לאחר סיום חקירה משטרתית נגדכם בה מוגש כתב אישום שהופך אתכם מחשודים לנאשמים. הליך זה נחשב לחמור מאחר ופוגע אנושות בחירותו של הנאשם  ומביא לכך שהיה במעצר ממושך עד לסיום ההליכים המשפטיים כנגדו וההחלטה בדבר תיקו.

 

מה הם 3 התנאים עמם יכול בית המשפט להורות על מעצר עד תום ההליכים?

מאחר ומדובר בהליך חמור המגביל את האדם וחירותי באופן דרסטי, החוק בדבר מעצר עד תום הליכים קובע 3 תנאים שרק כאשר הם מתקיימים ניתן להורות על מעצר עד לתום הליכים:

 

תנאי ראשון – קיום עילה למעצר

תנאי זה מורה על כך שרק כשקיימת עילה למעצרו של האדם, ניתן לבצע נגדו מעצר עד תום ההליכים. העילות מגוונות ויכולות להיות למשל אם קיים חשש שהנאשם מסוכן לציבור, או אם הוא יפעל לשיבוש ראיות ופגיעה בעדים.

 

תנאי שני – אם אין חלופות מעצר אפשריות

פעמים רבות בהן מעוניין בית המשפט לבצע כנגד הנאשם מעצר עד תהליכים, הוא מחליט לשלוח את הנאשם לחלופת מעצר כדי להקטין את הפגיעה בו. האפשרויות לחליפויות מעצר מגוונות: אזיק אלקטרוני, מעצר בית חלקי, ערבות כספית וכו'. לעיתים אין חלופת מעצר שמתאימה לנאשם לדעת בית המשפט ומוחלט להשאירו במעצר.

 

תנאי שלישי –קיומן של ראיות לכאורה

רק באמצעות הצגת ראיות לכאורה, שמציגות סיכוי סביר להרשעה, מותר לשלוח את הנאשם למעצר עד סיום הליכים וזהו תנאי הכרחי לקיומו של מעצר כזה.

 

האם ניתן להשתחרר מההוראה על מעצר עד תום הליכים?

מובן שמעצר עד תום הליכים היא החלטה חמורה שעלולה לפגוע בשגרת חייכם לטווח הארוך. ישנם כמה דרכים בהם ניתן לנסות ולשנות את ההחלטה או להקל עליה:

  1. הגשת בקשה להקלה – לכל נאשם עומדת הזכות להגיש בקשה עבור הקלה בתנאי המעצר. הגשת הבקשה עשויה לשנות את ההחלטה ממעצר עד סיום הליכים, למעצר בית וכדומה. כדי לעשות כן יש לגבש בקשה לחלופת מעצר עם סיבות מבוססות שישכנעו את בית המשפט ללכת לקראתכם.
  2. פעולות של עו"ד – עורך דין פלילי מומחה עשוי להכיר תיקים קודמים ולשלוף כל מיני הצעות למען שינוי ההחלטה למעצר עד תום הליכים. לכן במקרים כאלה, מומלץ להתייעץ עם עו"ד כדוגמת – plili.org.il.

עורך דין פלילי

אולי יעניין אותך גם