המדריך השלם לפירוק שיתוף במקרקעין

במידה ויש מספר שותפים המחזיקים ביחד במקרקעין, פירוק שיתוף במקרקעין מהווה אפשרות לכל שותף במידה והוא רוצה לסיים ולפרק את השותפות. פירוק שיתוף מעוגן בחוק המקרקעין בפרק החמישי לחוק. 

 

הזכות לתביעת פירוק שיתוף במקרקעין

לפי סעיף 37(א) לחוק המקרקעין באפשרותו של כל שותף בשותפות לפרק את השותפות, בכל זמן שירצה. בנוסף, סעיף 37(ב) אף מרחיב את הסעיף הקודם ומאפשר לבית המשפט לבטל במקרים מסוימים מגבלות אשר נקבעו על ידי השותפים ומתייחסים לביטול השיתוף, כל זה כאשר עברו 3 שנים מיום ההסכם.

 

תום לב בפירוק שיתוף

כמו כלל הזכויות בדין הישראלי, גם הזכות לפירוק שיתוף כפופה לעיקרון תום הלב. לפי עיקרון זה אסור לשותף להשתמש בזכות זו על מנת לנצל לרעה את מעמדו.

 

חלוקה בעין

העיקרון השני לפיו יפורק השותפות. עיקרון זה נקבע בסעיף 39 לחוק המקרקעין. על פיו, במידה והשותפים לא הצליחו להגיע ביניהם להסכמה על אופן פירוק השותפות ובמידה והמקרקעין הנידונים מאפשרים לחלוקה בעין, בית המשפט ייתן עדיפות לדרך חלוקה זו.

חלוקה בעין מהווה חלוקה המפרידה נכסים באופן שלכל שותף יינתן חלק נפרד וספציפי לשימושו שלו בלבד. לדוגמא, חלוקה של שטח לשתי תתי חלקות לעומת מתן זכויות על אותה הקרקע.

עיקרון זה, מהווה מבחינת בית המשפט ומבחינת המחוקק דרך המלך בעת שהדבר אפשרי, שכן הדבר מונע מחלוקות ומהווה חלוקה ברורה של הנכס והזכויות.

 

מכירת הנכס

פירוק שיתוף במקרקעין באמצעות מכירת הנכס הינה העיקרון השלישי הקבוע בסעיף 40 לחוק המקרקעין. במידה ומגיעים למסקנה כי אין אפשרות לפרק את השותפות באמצעות חלוקה בעין, הדרך החלופית תהיה באמצעות מכירה הקרקע. המכירה תתבצע בדרך של כל המרבה במחיר אלא אם כן בית המשפט יגיע למסקנה אחרת.

 

דירת מגורים של בני זוג

סעיף 40(א) לחוק המקרקעין מסדיר בנפרד ועם הוראות מיוחדות את עניין פירוק שיתוף במקרים העוסקים במכירת דירות מגורים של בני זוג. בהוראות המחוקק נקבעו הסדרים שונים כדי להבטיח את טובתם של ילדי בני הזוג שנפרדים.

בהקשר של בני זוג, בית המשפט ישאף לדון בפירוק השיתוף כמכלול של נכסי בני הזוג, על מנת שיתאפשר להגיע להסדר כללי של כלל הנכסים.

 

הפיכה לבית משותף

לפי סעיף 42 לחוק המקרקעין, נראה כי המחוקק קבע דרך נוספת לביצוע פירוק שיתוף, זאת במקרים כאשר המקרקעין רשאים להירשם כבית משותף. במקרה זה בית המשפט יפרק את השיתוף, ירשום את הנכס כבית משותף ויקצה דירות לשותפים לפי הזכויות שלהם בהסכם השותפות המקורי.

 

למי הסמכות לדון בפירוק שיתוף

בית המשפט השלום הוא בעל הסמכות לדון בתביעות אלו. כאשר מדובר במקרים של פירוק שותפות במקרקעין הנעשה בין בני משפחה, לבית המשפט לענייני משפחה תינתן הסמכות האמורה.

בית

אולי יעניין אותך גם

עורך דין מקרקעין
הסכם חלוקת עיזבון

הסכם חלוקת עיזבון מתבצע בין יורשים ובהתאם לחלוקת הירושה של המנוח, על פי דין או על פי צוואה. ביצוע ההסכם יקרה לאחר שהיורשים יחליטו כי

קרא עוד »
עורך דין מקרקעין
עורך דין ארנונה

בין אם כאנשי עסקים ובין אם כאנשים פרטיים כולנו נתקלים בדרישה לתשלום ארנונה המוטלת באמצעות הרשויות המקומיות בעיר בה אתם פועלים או מתגוררים. ללא ספק,

קרא עוד »