לשון הרע ללא הוכחת נזק

תיקון מספר 6 לחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה- 1965, אומר כי בית המשפט רשאי לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק לכל אדם הרואה עצמו נפגע מהוצאת דיבה. המשמעות היא כי פגיעה בשמו הטוב של האדם מאפשרת לו גם ללא הוכחת נזק כנהוג בתביעות נזיקין אחרות לקבל פיצויים.

 

הוכחת הנזק בתביעה נזיקית

הוכחת הנזק הינו שלב מורכב ויקר במהלכה של הגשת התביעה הנזיקית. יש צורך להביא ראיות מוכחות לכך שאכן נגרם נזק, הבאת הראיות דורשת כספים ומשאבים רבים שכן זה כולל לרוב חוות דעת מומחה. אולם, במידה והנזקים שנגרמו מוגדרים כנזקים "רגילים" הקלים להוכחה, כמו פציעה, אובדן ימי עבודה וכו', ההשקעה תשתלם שכן ההוכחה תושג יחסית בקלות.

 

מה קורה בתביעה ללא הוכחת נזק?

כפי שאמרנו, בעוד שאין בעיה להוכיח נזקים רגילים, נזק אשר נגרם בעקבות פגיעה בשם טוב הוא קשה יותר להוכחה. איך ניתן להוכיח שפגיעה בשם הטוב של האדם גרמה לנזק? איך ניתן לכמת ולהעריך את שיעור הנזק? האם באמת יש אפשרות מעשית לבצע זאת ולהוכיח את הפגיעה?

לשאלות הללו אין תשובה פשוטה. מצד אחד, הוצאת דיבה על אדם יכולה לגרום לנזקים אשר יהיו קלים להוכחה. למשל, כאשר אדם מפוטר ממקום עבודתו בעקבות הכפשה שנאמרה עליו. יהיה קל לכמת את הכסף אותו הוא מפסיד.

מצד שני, כאשר אנו דנים בתביעה ללא הוכחת נזק, הכוונה הינה למקרים בהם אדם משפיל, מבייש או מכפיש אדם אחר, לדוגמא ברשתות החברות כמו פייסבוק. במקרים אלו הנזק עצמו הינו הפגיעה בשמו הטוב של האדם ללא נזק נלווה הקל להוכחה. במקרה זה יתעוררו כלל השאלות בנוגע להוכחת הנזק בהוצאת דיבה.

 

תיקון מספר 6

תיקון זה תוקן על מנת לגשר על המורכבות שהוזכרה בפסקה הקודמת. בשביל להבין זאת נצטרך להבין קודם את הגדרת הנזק כפי שמופיע בפקודת הנזיקין ס. 1.

"נזק" הינו: "אובדן חיים, אובדן נכס, נוחות, רווחה גופנית או שם טוב….". לפיכך, מכאן עולה כי כל פגיעה בשמו הטוב של האדם תגרום לנזק. לכן, באמצעות תיקון מס' 6 נקבע כי אם כל פגיעה בשם הטוב גורמת לנזק, מובן מאליו כי אפשר לקבל פיצוי בעקבות פגיעה בשם הטוב גם ללא הוכחת נזק מיוחד או גובה הנזק שנגרם.

כאמור, כאשר מדובר בתביעות העוסקות בלשון הרע והוצאת דיבה, כמעט בלתי אפשרי להוכיח את התרחשות הנזק וכתוצאה מכך גם קשה מאוד להסביר לבית המשפט מהו גובה הפיצוי אותו יש לקבוע לאדם אשר שמו הטוב נפגע. לכן, בהסדר חריג לדיני הנזיקין ומשום רצון המחוקק ליצור חקיקה המגנה על הזכות לשם טוב, נוצר ההסדר המאפשר לכל אדם או תאגיד להגיש תביעה בגין נזק שנגרם ללא צורך בהוכחת הנזק.

לשון הרע

אולי יעניין אותך גם

עורך דין לשון הרע
הוצאת דיבה

לפי הדין הישראלי, הוצאת דיבה על אדם אחר, מהווה ביצוע של עוולת לשון הרע המוגדרת כעוולה אזרחית, כאשר כתלות בתוכן העבירה יכולה גם להיחשב כעבירה

קרא עוד »
עורך דין לשון הרע
פרסום לשון הרע באינטרנט

בימנו המושג הנפוץ יותר ללשון הרע, ובייחוד בתפוצה רחבה באינטרנט נקרא "שיימינג". המקום בו תופעה זו נפוצה ביותר הוא ברשתות החברתיות, שם נתקל בשיימינג מכל

קרא עוד »