מהם האתגרים שצריך להכיר בעת לשון הרע ברשת

הזמר המפורסם עומר אדם, נהג לחלק בכניסה להופעות שלו צמיד סיליקון עליו היה כתוב – "לשון הרע לא מדבר אליי". אנחנו לא מכירים את עומר אדם באופן אישי, אבל אנחנו מניחים שהמטרה של חלוקת הצמידים הייתה העלאת המודעות למשמעות החברתית שיש בריכול והוצאת דיבה. לצערנו, אנשים רבים בוחרים שלא להסכים עם עומר אדם – ולשון הרע כן "מדבר אליהם".

בעולם האינטרנטי, כיכר העיר הפכה להיות דפי הפייסבוק, עמודי האינסטגרם וחשבונות הטיקטוק. שם אנשים מספרים את מה שהם חושבים, והמסרים שהם מפיצים יכולים להגיע גם למאות אלפי אנשים. לכן, תביעת לשון הרע באינטרנט היא אתגר לא פשוט. איך יודעים להתמודד עם אדם שבייש אותך מול כל העולם? ומה אם את רק הבעת את דעתך, ומישהו בחר להיעלב? זאת ועוד – בטקסט.

 

לשון הרע באינטרנט – איך מגדירים

מדינת ישראל חוקקה את חוק איסור לשון הרע כבר בשנת 1965. על פי החוק, האיסור על פרסום לשון הרע חל על כל דבר שפרסום שלו יכול לגרום לאחד מהדברים הבאים:

  • הפיכה של אדם למושא לשנאה, לבוז או ללעג.
  • פגיעה במשרה של אדם, בתפקוד התקין של העסק שלו או משלח ידו.
  • ביזוי של אדם בשל מעשיו או תכונות המיוחסות לו.
  • ביזוי של אדם על בסיס גזע, מוצא, דת, מינו, נטייה מינית, מוגבלות ועוד.

יחד עם זאת, לא מספיק להוכיח שאדם אכן ביצע הוצאת דיבה, אלא יש להוכיח מעשיו עמדו בהגדרה החוקית של פרסום. ההגדרה החוקית לפרסום היא רחבה ומורכבת, ואם אתם רוצים להבין אם המקרה שלכם עומד בהגדרה – אנחנו ממליצים לכם לפנות לייעוץ משפטי מקצועי.

 

האתגר בתביעת לשון הרע והוצאת דיבה ברשת

גם עבור התובע וגם עבור הנתבע קיימים אתגרים משמעותיים בתביעת לשון הרע. כדי להתמודד עם האתגרים הללו, מומלץ לשכור את שירותיו של עורך דין לשון הרע המתמחה בתחום. על הנתבע בתביעת לשון הרע להוכיח שההתבטאות או המעשה שלו נעשו בתום לב – או להוכיח שיש עניין לציבור בפרסום. בכל מקרה, מדובר באתגר לא פשוט, משום שהוא מבקש למדוד רגשות ומחשבות.

גם לתובע ישנם אתגרים לא פשוטים להתמודד איתם. לא פשוט להוכיח נזק בגין לשון הרע באופן גורף וחד משמעי. בנוסף, ההגדרה בחוק למה זה בעצם לשון הרע היא מאוד מדויקת. לכן חשוב להוכיח שהמעשים עמדו בהגדרה המדויקת של החוק על מנת לנצח בבית המשפט.

 

סיכום

לסיכום, תביעות לשון הרע הן עניין מורכב לכל הצדדים. הנתבע צריך להתמודד עם עונש כספי משמעותי במידה ויפסיד, ועם החוק הרואה בחומרה כל מקרה של עבירה על איסור לשון הרע. על התובע להתמודד עם השלכות הפרסום, יחד עם חובת ההוכחה בבית המשפט. כדי להתמודד עם האתגרים של תביעת לשון הרע, מומלץ לשכור שירותי עריכת דין.

שופט

 

אולי יעניין אותך גם

ניהול עיזבון
עריכת דין
מה עושה מנהל עיזבון?

למנהל נכסים יש תפקיד מכריע בתפעול חלק וניהול יעיל של נכסים מגוונים, בין אם הם אחוזות למגורים, מתחמים מסחריים או נכסים בקנה מידה גדול. עם

קרא עוד »
תאונת דרכים
עריכת דין
תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים

תאונת דרכים יכולה להיות חוויה טראומטית, שמותירה את הנפגעים עם פציעות פיזיות, מצוקה רגשית ועומסים כלכליים. בזמנים מאתגרים כאלה, הבנת תהליך הגשת תביעת נזקי גוף

קרא עוד »
המשך תביעת תאונת דרכים
עריכת דין
איך מתנהלת תביעת תאונת דרכים?

תאונות דרכים יכולות להיות חוויה טראומטית עבור המעורבים. בנוסף לפציעות פיזיות, תאונות דרכים עלולות לגרום גם להפסדים כספיים, לרבות הוצאות רפואיות, אובדן שכר ונזקי רכוש.

קרא עוד »