עבירות אלימות בצבא

המסגרת הצבאית הינה מסגרת זרה לחלוטין למגיעים אליה מבחוץ. אמנם, מתבצעים הכנות מרובות לקראת גיל הגיוס אשר מטרתן להכשיר את המתגייסים העתידיים ככל הניתן לקראת מה שמצפה להם. אולם, בפועל המתגייסים יגיעו לעולם חדש ומלא כללים שונים לגמרי מהמוכר להם אתו הם יצטרכו להתמודד. העובדה כי הצבא בנוי ממערכת היררכית וכולל בתוכו נשקים מוביל לא פעם לעבירות אלימות. ישנה חשיבות רבה כי כל מתגייס לעתיד וחייל יכירו את החקיקה בנושא ואת האפשרויות העומדות בפניו במידה והוא נתקל באלימות זו.

דירוג עבירות אלימות בצבא

צה"ל רואה בחומרה רבה עבירות אלימות בשירותיו. עבירות האלימות יכולות להתבצע בין מפקד לחייל, בין החיילים לבין עצמם ובין חייל לאזרח. בכל אחד מהמקרים הללו צה"ל ירצה לפעול בחומרה על מנת למגר בעיות אלו ולטהר את המערכת.
ראשית, יש לדעת כי חומרת העונש במערכת המשפט הצבאית, בדומה למערכת האזרחית קשורה ישירות למעשה שבוצע. ישנן דרגות ענישה שונות אשר נקבעות לפי חומרת המעשה. לדוגמא: חייל התוקף חייל אחר, עונשו המקסימלי יעמוד על שנת מאסר. מנגד, כאשר המקרה שלפנינו יעסוק בחייל אשר תקף אדם בעל תפקיד במערכת, לדוגמא, שוטר צבאי, העבירה תחשב חמורה הרבה יותר והעונש יגיע עד לחמש שנות מאסר.
מטרת הענישה במקרים אלו היא כמובן הרתעה ומיגור התופעה ככל הניתן משורות צה"ל. זהו האינטרס של המערכת שהאנשים שמשרתים בה יחושו בטוחים ולא חשופים לסכנה מצד החברים המשרתים לצדם.

 

סוג האלימות

האלימות עליה אנחנו מדברים בהקשר של עבירות צבאיות היא לא רק אלימות פיזית אלא כוללת בתוכה גם איומים ועלבונות. אם תהיה הוכחה לכך שמפקד או חייל פגעו בחייל אחר או איימו עליו, עם נשק או בלעדיו, החוק קובע עונש חמור ביותר.
בסופו של יום, חיילי הצבא הינם בחורים צעירים אשר מקבלים נשק חם לידיים וכוח גדול מאוד. חשוב מאוד שידעו מהו העונש אשר יוטל במידה והם יפעלו באופן לא ראוי.

 

מה עושים במידה ונתקלתי באלימות?

חיילים המשרתים בצה"ל ונתקלו באלימות מילולית או פיזית, צריכים לדעת שיש מי שיעזור להם. אל תחכו שהמצב יעבור כי הדבר עלול להחמיר ככל שהזמן עובר. באפשרותכם לפנות למפקדים ישירים או גבוהים יותר במערכת ולראות מה ניתן לעשות במקרה המדובר.

 

מה לעשות במידה ואני מואשם באלימות?

במידה ותקפתם באלימות או העלבתם מישהו בתוך המערכת הצבאית, יתכן ותמצאו את עצמכם מועמדים לדין. העמדה לדין במקרים אלו עלולה לגרור בעקבותיה כמה חודשים או שנות מאסר, בהתאם לחומרת העבירה. לכן, כדאי להגיע להליך עם עורך דין צבאי שיוכל להוביל אתכם בכל התהליך ולסייע לכם מתוך היכרותו עם מערכת המשפט הצבאית מבפנים. באופן הזה תוכלו להיות בטוחים כי העונש שתקבלו אם תקבלו יהיה הוגן.

עבירות אלימות בצבא

אולי יעניין אותך גם

עבירות נשק בצבא ראשית
עורך דין צבאי
עבירות נשק בצבא

עבירות נשק במסגרת הצבאית נחשבות לסוג העברות החמורות ביותר לפי הדין הצבאי. לא מעט מעבירות שקשורות לתחום הנשק והסחר בנשק בצבא יכולות להסתיים במאסר. במאמר

קרא עוד »
עורך דין צבאי
שימוש בסמים בצבא

חיילים רבים עלולים למצוא את עצמם מסובכים תחת האיסור של שימוש סמים בצבא, לרבות החזקת סמים בצבא, סחר בסמים ועבירות הנוגעות לסירוב להיבדק לגילוי סמים

קרא עוד »