פשיטת רגל של אדם פרטי

חובות הנצברים ללא יכולת החזר, גורמים לאדם החייב טרדות וחששות. חובות אלו לא יכולים להעלם מעצמם, על האדם החייב לקחת אחריות ולבצע פעולות אשר ימנעו את ההידרדרות במצבו הפיננסי שרק תלך ותחמיר. הליך פשיטת הרגל נועד לאפשר לחייב לעבור תהליך הבראה אשר בסופו יתאפשר לו לצאת לחיים חדשים.

 

הליך פשיטת רגל ליחיד

בתאריך 15.9.19 נערכה רפורמה ששינתה את שם ההליך מ"פשיטת רגל" להליך של "חדלות פירעון ושיקום כלכלי". השינוי בשם נועד להסיר את הסטיגמה השורה על הכינוי פשיטת רגל. 

כאמור, הליך פשיטת הרגל, מאפשר לאדם החייב כספים שאין באפשרותו להחזיר, לפרוע את החובות בצורה חלקית ובפריסה אשר תותאם ליכולת הכלכלית שלו, זאת כדי שבסוף התהליך הוא יוכל לפתוח דף חדש בחייו.

לפי סעיף 1 לחוק חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי, מטרתה של פשיטת הרגל:

  1. הבאת החייב לשיקום כלכלי ככל הניתן.
  2. לעזור לנושים לקבל בחזרה את כספם ככל הניתן.
  3. קידום שילובו מחדש של החייב בחיים כלכליים.

 

מתי ניתן לפתוח בהליך פשיטת רגל?

חייב אשר סך כל חובותיו עומד על מעל 50,000 ₪.

על פי חוק חדלות הפירעון החדש, מתבצעת אבחנה בין שני סוגי חייבים:

  1. חייב אשר סך כל חובותיו הינם בין 50,000 ₪ ל- 150,000 ₪ – במקרה זה, כלל הליך השיקום בעניינו של החייב יתנהל בתוך לשכות ההוצאה לפועל.
  2. חייב אשר סך כל חובותיו עולים על סכום של 150,000 ₪ – במקרה זה, הליך השיקום בעניין החייב ינוהל בבית משפט השלום.

 

שלבי הליך פשיטת הרגל

  • בין אם החייב מופנה להוצאה לפועל ובין אם לבית משפט השלום, עליו להגיש בקשה למתן צו פתיחת הליכים, בשני המקרים הבקשה תהיה זהה, אולם השלבים במהלך ההליך יהיו שונים.
  • את הבקשה לצו פתיחת הליכים על החייב להגיש לאפוטרופוס הכללי וכונס הנכסים, הוא המוסד אשר אחראי על הליכי חדלות הפירעון. עד כ- 30 יום מהגשת הבקשה, לאחר בחינת מסמכיו של החייב, הממונה מטעם האפוטרופוס הכללי יעביר את תגובתו לגוף המתאים בטיפול בבקשה בה הוא ממליץ להיענות לבקשת החייב ולאפשר מתן צו לפתיחת הליכים.
  • לאחר קבלת הצו, מטעם הממונה יתמנה נאמן אשר יהיה אחראי ליישומם של הליכי חדלות הפירעון. תפקיד הנאמן הינו גיבוש התשתית העובדתית הנדרשת ליישום הליך השיקום. על החייב לפנות אל הנאמן על מנת לבדוק את מצבו הכלכלי ואת אופן המשך התנהלותו במתן דו"חות התקדמות.
  • בתוך תשעה חודשים מיום קבלת הצו, הנאמן יגיש חוות דעת הכוללת את ממצאי הליך השיקום. 
  • לאחר שבית המשפט יבחן את המלצות הממונה ובמידה והחייב עמד בכל חובות ההליך, הוא יקבל צו הפטר הפוטר אותו מכל חוב. 

פשיטת רגל של אדם פרטי

אולי יעניין אותך גם