רשלנות רפואית על ידי רופא משפחה

מהי בכלל רשלנות רפואית?

בהגדרה, רשלנות רפואית הינה מצב בו כתוצאה מטיפול רפואי שקיבל אדם נגרם לו נזק. קיומה של עילת הרשלנות הרפואית מאפשרת לאדם אשר רואה את עצמו כנפגע מטיפול רפואי, בין אם לאחר ניתוח שהסתבך, בין אם בעקבות קבלת תרופה שניתנה בטעות, בין אם טעות באבחון מחלה (גילוי או חוסר גילוי) ועוד. כל אחד מהגורמים הללו וגורמים נוספים מאפשרים לנפגע להגיש תביעה כנגד הגורם הרפואי שטיפל בו.

סוגיית הרשלנות הרפואית מוגדרת בחקיקה הישראלית תחת הגדרת "עוולת הרשלנות"  המפורטת בסעיפים 35 ו- 36 בפקודת הנזיקין. ההגדרה לרשלנות רפואית מוגדרת כטיפול רפואי או שירות שהיה בהם סטייה מהזהירות הסבירה אשר נדרשת באותו המקרה. ובנוסף, אשר אדם המוגדר כרופא סביר אחר מהרופא המטפל לא היה בוחר לטפל באופן הזה. 

כאשר ניגשים לתבוע בעילת הרשלנות הרפואית, יש להראות כי לולא הסטייה המדוברת בחקיקה, לא היה נגרם הנזק הרפואי. ז"א, יש להראות את הקשר הסיבתי בין הרופא המטפל לנזק שנגרם. ללא הוכחת הקשר הסיבתי לא תתקבל העילה. שימו לב, גם במידה והנזק נגרם בשוגג ולא במזיד, כל עוד הוא נגרם כתוצאה מהטיפול, סביר להניח כי יוגדר תחת רשלנות רפואית.

 

רשלנות רפואית על ידי רופא משפחה

רופא המשפחה בתפקידו משמש לרוב כקו הראשוני לכל התייעצות שהיא ובירור בנוגע לצורך רפואי שעולה. לפיכך, תפקידו הינו קריטי בתור הראשון שיפגוש אתכם ואחריותו בנוגע להמשך הטיפול גדולה. עליו לדעת לאבחן בצורה מקיפה ולהבין אלו תסמינים דורשים בירור מקיף ובאילו אין כל חשש. תלונות שכיחות כנגד רופא המשפחה בעילת רשלנות רפואית יהיו על פספוס באבחנה הרפואית אשר כתוצאה מפספוס זה נגרם נזק. 

על רופא המשפחה להיות אקטיבי ולא רק פסיבי. הוא יצטרך להראות כי לא הסתפק רק בנאמר בפגישה בינו לבין המטופל אלא כי הוא גם נקט בצעדים נוספים ובבדיקות נוספות על מנת לאבחן ולהגיע למסקנה אליה הוא הגיע. 

שימו לב, לא כל מקרה בו רופא המשפחה לא אבחן את מחלת המטופל תעיד בהכרח כי מדובר ברשלנות רפואית. לא ניתן להציב רף גבוה מידי למערכת הרפואה וסטנדרטיים שהם לא יוכלו לעמוד בהם ולכן התנהגות הרופא תיבחן כפי שנאמר לעיל בהשוואה להתנהגות הרופא הסביר, האם ביחס לכל רופא אחר אופן האבחון היה תקין. 

 

פיצויים עקב רשלנותו של רופא המשפחה

היות ולרוב רשלנותם של רופאי המשפחה משמעותה אבחון שגוי, עלול להיגרם למטופל נזק רב בדמות מחלות קשות שלא נתגלו בזמן והחמירו, אבדן סיכויי החלמה ואף מוות. הפיצויים בתיקים מסוג זה יחושבו לפי הנזק שנגרם למטופל לאור אי האבחון והקשר הסיבתי ביחס לטענת הרשלנות. ככל שהנזק שנגרם יהיה גדול יותר כך סכום הפיצויים יגדל בהתאם.

רופא משפחה

אולי יעניין אותך גם

עורך דין רשלנות רפואית
מהו מבחן הרופא הסביר?

רשלנות רפואית היא ענף משפטי מורכב, שבו נבחנת התנהגותו של הצוות הרפואי שהתרשל לכאורה אל מול סטנדרט התנהגות סביר. במרכז הבחינה עומד מבחן הרופא הסביר,

קרא עוד »
עורך דין רשלנות רפואית
רשלנות רפואית בהריון ולידה

ככלל, תחום הרשלנות הרפואית יעסוק בהתנהגותם של רופאים כלפי מטופליהם. מה שיוגדר כהתנהגות הוא הטיפול אותם הרופאים נותנים למטופלים. כל רופא מחויב בטיפולו כלפי החולה

קרא עוד »
עורך דין רשלנות רפואית
רשלנות רפואית בניתוח

אחד התחומים בהם ניתקל ברשלנות רפואית הוא תחום הניתוחים. בהקשר לזה נרצה לשאול מה מוגדר רשלנות רפואית בניתוח, באיזה שלב בהליך הניתוחי יכולה להתרחש רשלנות

קרא עוד »