שימוש בסמים בצבא

חיילים רבים עלולים למצוא את עצמם מסובכים תחת האיסור של שימוש סמים בצבא, לרבות החזקת סמים בצבא, סחר בסמים ועבירות הנוגעות לסירוב להיבדק לגילוי סמים מסוכנים. חשוב לדעת כי עבירות סמים במסגרת ההליך המשפטי הצבאי נבחנות בצורה מחמירה יותר מאשר במסגרת האזרחית. כל עבירה הקשורה לסמים קרוב לוודאי תוביל לענישה, לכן כדאי להכיר את האיסורים היטב כמו גם לדאוג לייצוג טוב שילווה אתכם במידה ואתם מואשמים בנושא.

 

מה חשוב לדעת?

ראשית, כדאי לדעת כי בפקודת הסמים המסוכנים ממנה שואב החוק הצבאי את הסמכות, מצויה הנורמה האוסרת בשימוש בסמים, כאשר לעניין הגשת כתבי אישום, אין אבחנה בין סמים קלים לקשים. המשמעות היא שאין שום הבדל בין קוקאין למריחואנה מבחינת האישום, העונש כמובן יכול להיות שונה. 

שנית, אין חובה כי החייל בעת אחזקה, סחר או שימוש יהיה בזמן תפקיד, או על מדים וכו'. המשמעות גם כאן מחמירה ואומרת כי גם כאשר חייל בחופשה או בילוי בבית והוא נתפס בעבירה הקשורה לשימוש בסם, צפוי להינקט נגדו הליכים משפטים. שימו לב כי צה"ל רואה בחומרה רבה כל שימוש בסמים, בין אם קלים ובין אם קשים. הסיבה לכך נעוצה בצורך לשמור על כשירות החיילים ולמנוע כל דבר שעלול לפגוע בתפקודם וערנותם ומכאן האחריות הרחבה שצה"ל לוקח על עצמו על מנת למגר את התופעה. לכן, אין לזלזל בזימון לחקירה גם אם מדובר בעבירה של שימוש בסם שנחשב קל יחסית.

 

הליכים בעת חשד לשימוש בסם 

כאשר עולה חשד על ביצוע עבירה הקשורה לסמים, קודם כל תפתח חקירה במצ"ח, כאשר ברוב המקרים החשוד במעשה יושם במעצר לאורך החקירה, בייחוד בפרשיות סמים או כשיש חשד לשיבוש הליכים. לעיתים המעצר יכול להמשך גם עד תום החקירה. החל מהשלב הזה, יהיה איסור על החייל לנהוג ברכב צבאי. במידה ויעלה מהחקירה שישנו חשד סביר לביצוע עבירת הסמים, החייל יועמד למשפט למול בית הדין הצבאי. ישנם מקרים מסוימים בהם ניתן יהיה לשפוט את החייל בהליך אזרחי, אולם זה תלוי באישור היועמ"ש. 

 

ענישה

במידה והחייל ימצא אשם, הוא ייענש בהתאם לחומרת העבירה אותה ביצע תוך התייחסות לנסיבות. העונש יכול להיות: מאסר על תנאי, מאסר בפועל, הדחה מהיחידה, שלילת רישיון נהיגה צבאי, הורדת סיווג בטחוני ואף הדחה מהיחידה. בנוסף לכל אלו, יפתח לחייל רישום פלילי אשר ילווה אותו למשך שנים רבות קדימה אל תוך האזרחות. הרישום עצמו יכול לפגוע בו במישורי חיים רבים כמו קבלה למקומות עבודה ושלילת אפשרויות עיסוק מסוימות.

ייצוג משפטי במקרים אלו

מומלץ בכל מהלך החקירה והמשפט להיעזר בייעוץ משפטי מקצועי. עורך דין מקצועי ומנוסה יוכל לתת ייעוץ מקצועי אשר יכול להביא לסיום הליכים כבר בשלב המוקדם של החקירה. 

שימוש בסמים בצבא

אולי יעניין אותך גם

עורך דין צבאי
עבירות אלימות בצבא

המסגרת הצבאית הינה מסגרת זרה לחלוטין למגיעים אליה מבחוץ. אמנם, מתבצעים הכנות מרובות לקראת גיל הגיוס אשר מטרתן להכשיר את המתגייסים העתידיים ככל הניתן לקראת

קרא עוד »
עבירות נשק בצבא ראשית
עורך דין צבאי
עבירות נשק בצבא

עבירות נשק במסגרת הצבאית נחשבות לסוג העברות החמורות ביותר לפי הדין הצבאי. לא מעט מעבירות שקשורות לתחום הנשק והסחר בנשק בצבא יכולות להסתיים במאסר. במאמר

קרא עוד »