תכנון מס והעלמת מס – כל ההבדלים

קיים גבול דק מאוד שמפריד בין שתי ההגדרות שצוינו לעיל – תכנון מס והעלמת מס. כדי לעשות סדר בנושא, אחת ולתמיד ולהביא בקרב הקוראים שלנו את ההבדלים החשובים בין השניים, החלטנו לצאת ולבדוק את הנושא באופן מעמיק. את ההבדלים שיצוינו בפניכם בהמשך, אספנו לאחר אינספור שיחות עם גורמים שבקיאים בתחום ועוסקים בו באופן יום יומי.

 

בואו נגדיר קודם את המושג תכנון מס

רגע לפני שנעמיק בהבדלים שקיימים בין השניים, ראוי שנגדיר את המושגים שבהם אנחנו צפויים לעסוק. בחרנו להתחיל קודם בתכנון מס. תכנון מס הוא בעצם שימוש בכלים כלשהם שנחשבים לחוקיים. הכלים הללו מאפשרים להביא להפחתה או לביטול של חבות המס. מדובר לא פעם בכלים הבאים:

  • פטורים שונים
  • זיכויים
  • פרצות בחוק
  • כללי פרשנות
  • נקודות זיכוי ועוד

תכנון מס הינו הליך שכולל לא פעם מימוש הפסדים לפני הסיום של שנת המס הנוכחית, ניכוי של הוצאות מוכרות ולעיתים גם הליך שכולל הקדמה או איחור של הוצאות כלשהן בהתאם לרווחים הקיימים ולתכנון המס.

 

ומה זה בעצם הליך של העלמת מס?

כעת, כשידוע לנו מהו תכנון מס, אפשר לעבור לשלב הבא שמקדם אותנו אל עבר המטרה שלשמה התכנסנו – ההסבר אודות העלמת מס. העלמת מס היא פעולה בלתי חוקית, כזו שמטרתה לבטל או להפחית את חבות המס תוך ביצוע עבירות מס שונות.

רגע לפני שנציין את ההבדלים בין השתיים, ראוי לציין כי במידה ואתם זקוקים למידע בנושא העלמת מס או תכנון מס, אתם צריכים לפנות אל עורך דין שייעץ לכם בנושא. ההמלצה שלנו היא לקבל הכוונה בנוגע להליך תכנון מס עם עורך דין דני אורדן כדי לבדוק שאכן מדובר בהליך תכנון מס ולא בהעלמת מס.

 

ההבדל החשוב ביותר בין השניים

ההבדל שכנראה שמתם לב אליו במהלך הקריאה לעיל זו העובדה שמדובר בפעולה אחת חוקית והשנייה אינה חוקית. כלומר, תכנון מס נחשבת לפעולה חוקית לחלוטין. לעומת זאת, הליך של העלמת מס נחשב לפעולה לא חוקית. אנו שומעים לאחרונה מקרים רבים של מפורסמים ואנשים מוכרים אחרים שעברו על הליך זה ונענשו.

 

ההבדל הנוסף בין השניים

הבדל נוסף שראוי להציג אודות שני הנושאים שצוינו לעיל זו העובדה שהליך של תכנון מס יכול להתבצע ללא סיוע של עורך דין (אמנם זה לא מומלץ, אבל אפשרי עבור עסקים קטנים). לעומת זאת, הליך של העלמת מס שהתגלה על ידי הרשויות, מחייב את אלו שעברו על החוק להסתייע בעורך דין כדי להתייעץ בנושא ולקבל הכוונה כיצד עליהם  להתנהל מעתה ואליך בהליכים המשפטיים שצפויים להינקט כנגדם.

 

לסיום

כעת אתם יודעים מהי ההגדרה של כל אחד מהמושגים הללו ומה ההבדלים ביניהם, כך שנותר לכם לשים לב שאתם פועלים בהתאם לחוק בכל הנוגע למסים.

העלמת מס

 

אולי יעניין אותך גם

ניהול עיזבון
עריכת דין
מה עושה מנהל עיזבון?

למנהל נכסים יש תפקיד מכריע בתפעול חלק וניהול יעיל של נכסים מגוונים, בין אם הם אחוזות למגורים, מתחמים מסחריים או נכסים בקנה מידה גדול. עם

קרא עוד »
תאונת דרכים
עריכת דין
תביעת נזקי גוף בתאונת דרכים

תאונת דרכים יכולה להיות חוויה טראומטית, שמותירה את הנפגעים עם פציעות פיזיות, מצוקה רגשית ועומסים כלכליים. בזמנים מאתגרים כאלה, הבנת תהליך הגשת תביעת נזקי גוף

קרא עוד »
המשך תביעת תאונת דרכים
עריכת דין
איך מתנהלת תביעת תאונת דרכים?

תאונות דרכים יכולות להיות חוויה טראומטית עבור המעורבים. בנוסף לפציעות פיזיות, תאונות דרכים עלולות לגרום גם להפסדים כספיים, לרבות הוצאות רפואיות, אובדן שכר ונזקי רכוש.

קרא עוד »