הכל על הסדר איזון משאבים

במהלך בניית חיים משותפים עם בן זוג אהוב, מחליטים רבים מהאוהבים לצרף ולאחד את כל חלקי חייהם ולייצר ישות משותפת שמבוססת על אהבה. במקרה של פרידה, נדרשים האוהבים לשעבר להפריד ולהחליט מה שייך למי – של מי אוסף התקליטים, מי יקבל את הרהיטים ולמי שייכת הדירה. הסדר איזון משאבים הוא התהליך שמאפשר לערוך את ההפרדה בצורה הוגנת עבור שני הצדדים ובשקיפות מלאה.

 

מה זה איזון משאבים?

איזון משאבים הוא הסדר משפטי הקובע את אופן חלוקת הרכוש המשותף של בני זוג, עם פרידתם. לעתים, קיים הסכם ממון, עליו חתמו בני הזוג בטרם נישאו ועל פי המוסכם בו, נחלקים המשאבים המשותפים של בני הזוג. ישנם גם מקרים בהם בני זוג שנפרדים מגיעים להסכמה עצמאית במסגרת הסכם הגירושין. החוק קובע שבמידה שלא הגיעו להסכמה ולא קיים הסכם חתום ומחייב, יחולק הרכוש המשותף שווה בשווה בין בני הזוג.

 

שווה בשווה?

החוק אודות איזון משאבים קובע כי יש לבצע הערכת שווי מפורטת של כל נכסיהם של בני הזוג, לחוד ובמשותף ואף את חובותיהם. האקטואר, המבצע את הערכת השווי מאזן את המשאבים של בני הזוג בחלוקה שווה. ישנן סיבות מיוחדות, שבגינן עשויה החלוקה לא להישאר שוויונית, על פי הוראות בית המשפט – כך למשל נכסים שהתקבלו בירושה אינם נכללים, לרוב, באיזון המשאבים.

כך גם נכסים שהתקבלו כמתנות, כספי פיצויים, כספי גמלה ועוד. בנוסף, מתייחס בית המשפט גם למקרים בהם נעשה שימוש לא חוקי בכסף כמו שימוש בכסף משותף לטובת הימורים, למשל. או במקרה של הבדל משמעותי במצב הכלכלי וביכולת ההשתכרות של בני הזוג.

 

תזמון נכון

בדרך כלל, נערך הסכם איזון משאבים כחלק מתהליך הפרידה, שמתרחש לאחר קבלת גט. אבל ישנם מקרים בהם ניתן לערוך איזון משאבים גם טרם הגירושין עצמם בתנאי שברור לשני הצדדים שהגט בלתי נמנע או במקרה בו בני הזוג אינם מתגוררים ביחד למעלה מ-9 חודשים או אם חלפה שנה מאז שהחלו בתהליך הגירושין הפורמלי. בנוסף, במידה שקיים מצב של אלימות או התעללות במשפחה, ישנה אפשרות להקדים את איזון המשאבים כדי לזרז את תהליך הפרידה, גם אם לא הוענק עדיין גט.

 

לסיכום

איזון משאבים הוא תהליך המבקש לייצר חלוקה מאוזנת של משאביהם של בני הזוג. ברירת המחדל היא חלוקה שוויונית, לאחר בדיקה מדוקדקת אודות מצבם הכלכלי של שני בני הזוג.

אבל מפני שהתוצאה הרצויה כאן אינה שוויון אלא איזון – מתחשב בית המשפט גם במצבים ברורים של חוסר איזון, במצבם הכלכלי, במצבם האישי, ביכולותיהם או במערכת היחסים ביניהם. במקרים כאלה, יבקש בית המשפט למצוא חלוקה הוגנת, המבוססת על רעיון האיזון, כך שכל אחד מבני הזוג יצא לדרכו הנפרדת עם סיכויים דומים להצליח בעצמו.

איזון משאבים

 

אולי יעניין אותך גם

עורך דין גירושין
עורך דין גירושין
איך בוחרים עורך דין להליך גירושין?

תהליך גירושין יכול להיות תהליך מאתגר מבחינה רגשית ומורכב מבחינה משפטית. שכירת עורך דין הגירושין המתאים היא חיונית על מנת להבטיח שזכויותיכם מוגנות וכדי לנווט

קרא עוד »
Divorce
עורך דין גירושין
גישור גירושין האם זה חובה

בחודש יולי 2016 נכנס לתוקפו חוק חדש "החוק להסדרי התדיינויות בסכסוכי משפחה" מה שנקרא גם "חוק גישור חובה". אמנם, לפני כניסת החוק לתוקף עמדה בפני

קרא עוד »
עורך דין גירושין
משכנתא בעת גירושין

בחברה הישראלית מקובל מאוד כי כל זוג שמתחתן שואף לקניית דירה. המשמעות של זה הינה כי כאשר זוגות מבקשים לרכוש דירה אין להם הון רב

קרא עוד »
משמרות ילדים לאחר הגירושין ראשית
עורך דין גירושין
משמרות ילדים לאחר הגירושין

תופעת הגירושין כיום רווחת הרבה יותר משהייתה בעבר ומעלה התמודדויות רבות. לעיתים רבות בין בני הזוג במהלך הליך הגירושין מתגלים סכסוכים קשים, כאשר לרוב הדבר

קרא עוד »