ההשלכות של פשיטת רגל

פשיטת רגל הינה הליך בו אדם החייב כספים שאין באפשרותו להחזירם, מקבל הזדמנות לשקם את חייו ולחזור למתכונת של חיים כלכליים ולמעגל החיים החברתי. 

 

חוק חדלות הפירעון החדש

בשנת 2019 נכנס לתוקפו חוק חדלות הפירעון החדש, חוק זה בא להחליף את המונח פשיטת רגל במונח אשר לא יתלווה אליו הסטיגמה החברתית שנדבקה לפושטי הרגל. בנוסף, החקיקה החדשה הכניסה שינויים רבים בדיני פשיטת הרגל הישנים. 

המטרה המרכזית של חוק חדלות הפירעון הינה לסייע בשיקומו הכלכלי והחברתי של פרטים אשר צברו חובות. אולם, יש להדגיש כי החייב יצטרך להוכיח שהחובות אותם צבר לא בוצעו בדרך של מרמה וכי התנהלותו הייתה נקיית כפיים. בכל מקרה אחר, לא יוכל החייב להיכנס להליך של פשיטת רגל, שכן המטרה היא לא לעזור לאנשים לא ישרים אלא לאנשים שנקלעו לסיטואציה ולא יכולים לצאת ממנה. החוק החדש מאפשר לחייב להיכנס להליך פשיטת רגל והחזר חובות אשר בסיומו יוכל לקבל את צו ההפטר המאפשר לו להיכנס לחיים חדשים תוך התנהלות כלכלית בריאה. 

על מנת להיכנס להליך ההבאה, נדרש ליווי של עורך דין אשר בקיא ברפורמה ובדיני חדלות הפירעון ויוכל לסייע וללוות את החייב.

 

מי זכאי להליך פשיטת הרגל?

ישנם הגדרות מדויקות בחוק למי יכול להיכנס להליך פשיטת הרגל ובהתאמה מי הגוף המטפל בחובות. הדבר תלוי בגובה החוב שיש לאדם:

תנאי הסף דורש מינימום חוב של 50,000 ₪, כאשר החקיקה החדשה מבצעת אבחנה בין שני סוגים של חייבים:

  1. כלל חובותיו של החייב יהיה בין סכום של 50,000 ₪ לסכום של 150,000 ₪ – במידה והחייב ייפול לקטגורית חוב זו, הליך השיקום יתבצע בלשכת הוצאה לפועל.
  2. כלל חובות של החייב יהיה מעל לסכום של 150,000 ₪ – במקרה זה, כלל הליך השיקום יתנהל בבית משפט השלום. 

 

חייב הנופל מסכום המינימום להליך

עולה השאלה, מה ניתן לעשות במקרים שסכום חובותיו של החייב לא עולה על סך של 50,000 ₪ אולם הוא עדיין לא יכול להחזיר את חובותיו?

חוק חדלות הפירעון נותן פירעון גם לאדם זה. ההליכים בעניינו יתנהלו אל מול רשם ההוצאה לפועל אשר ייעודו לפעול בהליכים אלו ולו ניתנו הסמכויות להתנהלות מול כלל הנושים ולביצוע ההסדר. הליך זה הינו מהיר יותר ודורש את הסכמת כלל הנושים, ככל שתינתן הסכמה זו, החייב יקבל הזדמנות לסילוק חובותיו באופן המותאם ליכולתו.

 

אינטרס הנושים

בנוסף, תעלה השאלה מה האינטרס של הנושים להסכים להליך פשיטת הרגל. התשובה לכך תהיה שאין להם מה להפסיד. כאמור, החייב נכנס להליך כאשר אין באפשרותו להחזיר את הכסף לנושים. באמצעות הליך זה, הנושים יקבלו לפחות חלק מכספם חזרה באמצעות החלוקה אשר תותאם ליכולותיו של החייב.

הומלס

אולי יעניין אותך גם

עורך דין חדלות פירעון
איך בודקים תיק חדלות פירעון

המושג חדלות פירעון איננו מושג חדש אולם חוק חדלות הפירעון הנו חוק חדש, שנחקק בשנת 2019 ונולד במטרה להחליף את חוק פשיטת הרגל הקשוח. ההבדל

קרא עוד »
עורך דין חדלות פירעון
תום לב בהליך חדלות פירעון

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018, מגדיר אדם פרטי שאין לו מספיק נכסים על מנת לכסות את התחייבויותיו הכספיות כאדם חדל פירעון. סטטוס זה פוגע

קרא עוד »
עורך דין חדלות פירעון
אישור לבקשת פשיטת רגל

לא מעט אנשים עלולים לגלות במהלך החיים כי ההתנהלות הכלכלית שלהם לא נכונה. חלקם יצליחו לשפר את מצבם ולחיות חיים יציבים ובטוחים פיננסית ואילו החלק

קרא עוד »
הליכי חדלות פירעון ליחיד
עורך דין חדלות פירעון
הליכי חדלות פירעון ליחיד

חדלות פירעון הוא סטטוס משפטי אליו נכנס אדם אשר אין באפשרותו לעמוד בהתחייבויות אותם לקח על עצמו. כניסה למצב זה תתבצע כאשר סך כל ההוצאות

קרא עוד »