הליכי חדלות פירעון ליחיד

חדלות פירעון הוא סטטוס משפטי אליו נכנס אדם אשר אין באפשרותו לעמוד בהתחייבויות אותם לקח על עצמו. כניסה למצב זה תתבצע כאשר סך כל ההוצאות והנכסים של האדם יהיה גדול משמעותית מסך הכנסותיו ונכסיו.

כאשר אדם מכריז על היותו במצב חדלות פירעון המשמעות היא כי הוא יחל במה שנודע בעבר כהליך פשיטת רגל. כיום, לאחר כניסת חוק חדלות פירעון החדש משתמשים במונח חדלות פירעון. ההמלצה היא להכריז על כניסה למצב זה רק כאשר אין אפשרות אחרת להתאוששות כלכלית. במקרים מסוימים ניתן להסדיר את החובות באמצעות הסכמי פשרה או הגעה להסדרים עם כלל הנושים. ההליך כיום לאחר חקיקת החוק החדש פחות מסורבל מהעבר, אולם עדיין כרוך במגבלות שונות שיוטלו על החייב.

 

חוק חדלות הפירעון, מהו?

חוק זה הוא חוק חדש שנכנס לתוקף החל מספטמבר 2019, הוא מהווה חידוש לפקודה הידועה בשם פשיטת רגל שהייתה נהוגה בנושאים אלו עד לחקיקתו. ישנם סיבות רבות הגורמות לחייב להגיע למצב של חדלות פירעון: לקיחת הלוואות מרובות ואובדן שליטה על ההחזרים, מצב רפואי, קריסה של מקור הפרנסה ועוד. החוק הנוכחי מאפשר לכל עסק\אדם\תאגיד אשר נקלע לחובות שאינו יכול לעמוד בהם להגיע להסדר של שיקום כלכלי ולאפשר הזדמנות שנייה לחיים כלכליים חדשים.

 

צו לפתיחת הליכים לחדלות פירעון

צו זה הוא המקביל לצו כינוס הנכסים על פי החוק הישן. ניתן באמצעות הממונה על התיק, כאשר בעת מתן הצו מוקפאים כלל ההליכים הקיימים נגד החייב. בנוסף אם הוטלו על היחיד הגבלות במסגרת הליכי הגבייה כמו עיקולי משכורת והליכי הוצל"פ, ההגבלות יבוטלו.

הצו ניתן לאחר הגשת בקשה לחדלות פירעון, בעקבותיה יתקבל תסקיר מטעם הנאמן אשר ימונה על ידי בית המשפט ללוות את תהליך ההחזר. הנאמן יכין תסקיר הסוקר את כלל מצבו של החייב ובית המשפט יבחן את הנתונים ובהתאם יציע תכנית הבראה בה יהיה החייב מחויב לעמוד ולהחזיר את ההחזרים לנושים השונים. במהלך תקופה זו יחולו על החייב מספר הגבלות כפי שיפורטו בהמשך ולאחר העמידה בתכנית ההבראה יזכה החייב לקבל הפטר על שאר החובות שנותרו ויוכל לפתוח בחיים חדשים.

 

ההגבלות החלות על החייב במהלך הליך חדלות הפירעון

  1. עיכוב יציאה מהארץ – לא יהיה באפשרות החייב לצאת מהארץ במהלך תקופת ההבראה ועד לקבלת ההפטר.
  2. סימון כמוגבל- החייב יסומן כלקוח מוגבל בכלל הבנקים. המשמעות היא כי לא יוכל לעבוד עם פנקס שיקים, או לקבל מסגרת מהבנקים.
  3. כרטיסי אשראי- כלל כרטיסי האשראי של החייב יחסמו ולא יהיה באפשרותו לקבל כרטיסים נוספים.
  4. לא יהיה באפשרות החייב לפתוח עסק.

לסיכום, חוק חדלות הפירעון מאפשר לחייב לעבור תכנית הבראה כלכלית עד מתן ההפטר שיאפשר לו לצאת לחיים חדשים.

תשלומים

אולי יעניין אותך גם

עורך דין חדלות פירעון
איך בודקים תיק חדלות פירעון

המושג חדלות פירעון איננו מושג חדש אולם חוק חדלות הפירעון הנו חוק חדש, שנחקק בשנת 2019 ונולד במטרה להחליף את חוק פשיטת הרגל הקשוח. ההבדל

קרא עוד »
עורך דין חדלות פירעון
תום לב בהליך חדלות פירעון

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018, מגדיר אדם פרטי שאין לו מספיק נכסים על מנת לכסות את התחייבויותיו הכספיות כאדם חדל פירעון. סטטוס זה פוגע

קרא עוד »
עורך דין חדלות פירעון
אישור לבקשת פשיטת רגל

לא מעט אנשים עלולים לגלות במהלך החיים כי ההתנהלות הכלכלית שלהם לא נכונה. חלקם יצליחו לשפר את מצבם ולחיות חיים יציבים ובטוחים פיננסית ואילו החלק

קרא עוד »
עורך דין חדלות פירעון
ההשלכות של פשיטת רגל

פשיטת רגל הינה הליך בו אדם החייב כספים שאין באפשרותו להחזירם, מקבל הזדמנות לשקם את חייו ולחזור למתכונת של חיים כלכליים ולמעגל החיים החברתי.   

קרא עוד »