משכנתא בעת גירושין

בחברה הישראלית מקובל מאוד כי כל זוג שמתחתן שואף לקניית דירה. המשמעות של זה הינה כי כאשר זוגות מבקשים לרכוש דירה אין להם הון רב מעבר להון ההתחלתי ולכן הם יאלצו לקחת הלוואה בדמות משכנתא על מנת לממן את הנכס. התחייבות כספית זו הינה מורכבת וגדולה ותלווה את הזוגות לאורך שנים רבות קדימה.

קצת נתונים

מנתונים אשר פורסמו על ידי בנק ישראל עולה כי מחיר הדירה הממוצעת היום בשוק הינו כ- 1.4 מיליון שקל. מעניין לדעת כי סכום זה הינו כפול מסכום הדירה הממוצעת בשנת 2004, בה גובה ממוצע של משכנתא הניתנה לרוכשי הדירות עמדה על סכומים של 350,000 – 400,000 שקל, כיום בעקבות עליית מחירי הדירות, ממוצע המשכנתא עומד על פי שניים, 800,000 שקל.

 

מה זה אומר לנו?

המשמעות של לקיחת משכנתא בכאלו סכומים הינה התחייבות לטווח ארוך, זמן החזר המשכנתא יכול להתמשך על עשרות שנים, לעיתים עד שלושים וחמש שנים. במהלך התקופה הזאת בני הזוג שנטלו את ההלוואה יצטרכו לפעול במאמץ משותף על מנת להחזיר אותה.
דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שהבנק, כבטוחה למשכנתא ידרוש מבני הזוג לשעבד את הדירה אותה הוא רכש לטובתו. המשמעות היא כי אם הם לא יעמדו בתשלומי החזרי המשכנתא, יוכל הבנק לתפוס את החזקה על הדירה ולמכור אותה לכל אדם במחיר אותו ירצה על מנת לממש את ההחזר. בנוסף, כחלק מקבלת תנאי השעבוד מתחייבים בני הזוג אל הבנק כי לא ימכרו או יעבירו את זכויותיהם הקיימות בדירה ללא קבלת רשות מפורשת מהבנק המלווה.

 

אז מה קורה עם המשכנתא בזמן גירושין?

מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ניתן לראות כי כל זוג שלישי במדינת ישראל יעבור הליך גירושין. חלק מאותם זוגות יערכו הסכמי גירושין או פרידה, אשר יכלול בתוכו גם את הסדר סוגיית המשכנתא והדירה. הסכם זה יחייב קבלת אישור בית המשפט לענייני משפחה או לחילופין בית הדין הרבני.

זוגות אשר לא יערכו הסכם, יאלצו לנהל את הסכסוך בהליכים משפטיים עד להגעה לפסק דין אשר יינתן מטעם בית המשפט לענייני משפחה.

העמדה החד משמעית של בית המשפט הינה כי גם כאשר אחד מן הצדדים עוזב את הדירה ובן הזוג נשאר לגור בה לבדו, הצד העוזב לא פטור מתשלומי ההחזר ועליו להסדיר זאת יחד עם בן הזוג הנשאר בהסכם אמור לעיל. בנוסף, בפסיקה נקבע כי עד שיגיעו להכרעת בית המשפט, על בן הזוג העוזב להשתתף בתשלומים או בחלק מההחזרים.

אפשרויות נוספת אשר עומדת לבני הזוג הינה מכירת הדירה לצד ג'. דבר זה יאפשר שימוש בכספי התמורה על מנת לכסות את חוב המשכנתא הקיים וחלוקת היתרה בין שני הצדדים. ניתן להגיש בקשה לפירוק שיתוף בדירה.

משכנתא בעת גירושין

אולי יעניין אותך גם

עורך דין גירושין
עורך דין גירושין
איך בוחרים עורך דין להליך גירושין?

תהליך גירושין יכול להיות תהליך מאתגר מבחינה רגשית ומורכב מבחינה משפטית. שכירת עורך דין הגירושין המתאים היא חיונית על מנת להבטיח שזכויותיכם מוגנות וכדי לנווט

קרא עוד »
איזון משאבים
עורך דין גירושין
הכל על הסדר איזון משאבים

במהלך בניית חיים משותפים עם בן זוג אהוב, מחליטים רבים מהאוהבים לצרף ולאחד את כל חלקי חייהם ולייצר ישות משותפת שמבוססת על אהבה. במקרה של

קרא עוד »
Divorce
עורך דין גירושין
גישור גירושין האם זה חובה

בחודש יולי 2016 נכנס לתוקפו חוק חדש "החוק להסדרי התדיינויות בסכסוכי משפחה" מה שנקרא גם "חוק גישור חובה". אמנם, לפני כניסת החוק לתוקף עמדה בפני

קרא עוד »
משמרות ילדים לאחר הגירושין ראשית
עורך דין גירושין
משמרות ילדים לאחר הגירושין

תופעת הגירושין כיום רווחת הרבה יותר משהייתה בעבר ומעלה התמודדויות רבות. לעיתים רבות בין בני הזוג במהלך הליך הגירושין מתגלים סכסוכים קשים, כאשר לרוב הדבר

קרא עוד »