איך נפקדות משפיעה על תהליך השחרור מצה"ל?

חיילות וחיילים רבים שמשרתים בימים אלה בשירות סדיר, שמעו על מקרה הנפקדות שאירע בבסיס מוכר לפני כמה שבועות. שכן, כולם מדברים על המקרה ותוהים לגבי ההשפעות שלו על המשך חייו של החייל. העיסוק סביב נושא זה, גרם לנו להעלות מדריך מרוכז שיכלול את כל האינפורמציה החיונית בעניין. הישארו כאן ותהיו בטוחים שתגלו את התשובות המלאות והעדכניות לשאלה שהוצגה בתחילת המדריך.

 

נפקדות – ההגדרה

יש להסביר את ההגדרה של המונח, רגע לפני שנעמיק בהשפעה של הנפקדות על השחרור של חייל שביצע אותה. מדובר במונח צבאי שנוגע לעבירת היעדרות של חייל סדיר או מילואים. ראוי לציין שזוהי היעדרות של כמה ימים בודדים בלבד, אך יש לה השפעות משמעותיות. במקרים מסוימים, אי הגעה של חייל בעקבות אכילת ארוחת בוקר לצורך הדוגמא, ללא ידיעת המפקד, עשויה להיחשב כנפקדות. שימו לב, על החייל מוטלת האחריות ליידע את המפקדים שלו במידה והוא מתעכב או לא מגיע, כדי לקבל אישור שיימנע ממנו להיות מוגדר כ"נפקד". יש מקרים שבהם חיילים אינם מגיעים לשירות הצבאי למשך זמן רב. מצב שכזה צפוי להגדיר אותם כ"עריקים". מדובר בעבירה בעלת דרגה גבוהה יותר וההתייחסות של המערכת הצבאית תהיה בהתאם.

 

השלכות הנפקדות על השירות בצה"ל

חשוב שתדעו שההשלכות של הנפקדות באות לידי ביטוי קודם כל במהלך השירות הצבאי. במרבית המקרים, ההשלכה המיידית תהיה הגעה למשפט מול קצין שיכול לתת עונשים משמעותיים. במקרה שכזה, פסק הדין ירכז את כל הפרטים הבאים:

  • הסיבה לנפקדות
  • המצב האישי שהחייל שרוי בו
  • תקופת ההיעדרות
  • הערות של השופט (הקצין)

מי שמצאו את עצמם בהליך כזה, עשויים לקבל עונש מקסימלי שכולל 35 ימים בכלא צבאי. ראוי לציין שההליך מתבצע במרבית המקרים במסגרת בית דין צבאי, כך שהחייל לא יקבל רישום פלילי. אם מצאתם את עצמכם במצב שכזה, כדאי שתיכנסו לאתר https://mesayaat.co.il/ שמרכז את כל הטיפים להתנהלות נכונה במצב שכזה.

 

השלכות הנפקדות על הליך השחרור

עכשיו אפשר להתמקד בהשלכות של הנפקדות על הליך השחרור של החייל מצה"ל ולציין שבמקרים חריגים, הגורמים הממונים בצה"ל עשויים למסור לחייל פטור משירות. מדובר בעיקר במצבים שבהם החייל עבר את ימי הנפקדות ונחשב לעריק.

 

טיפ חשוב לסיום

חיילים שנפקדו מהשירות הצבאי שלהם, צריכים לגשת בהקדם האפשרי לעורך דין צבאי שיציג בפניהם את זכויותיהם ויסייע בהליך, כדי שהם יוכלו לסיים את שירותם הצבאי על הצד הטוב ביותר ולהימנע מפתיחת תיק פלילי שעשויה לבוא לידי ביטוי במידה והחייל יעבור את ימי הנפקדות ויגלה שהוא מוגדר כ"עריק".

 

השורה התחתונה

אין ספק שנפקדות יכולה להשפיע על תהליך השחרור מצה"ל באופן משמעותי וראוי להימנע ממנה. שכן, יש מי שיכולים למצוא את עצמם יושבים בכלא צבאי למשך חודש ימים לערך, במקום לצאת לאזרחות ולהתחיל את חייהם הבוגרים.

עורך דין צבאי

אולי יעניין אותך גם

עורך דין צבאי
עבירות אלימות בצבא

המסגרת הצבאית הינה מסגרת זרה לחלוטין למגיעים אליה מבחוץ. אמנם, מתבצעים הכנות מרובות לקראת גיל הגיוס אשר מטרתן להכשיר את המתגייסים העתידיים ככל הניתן לקראת

קרא עוד »
עבירות נשק בצבא ראשית
עורך דין צבאי
עבירות נשק בצבא

עבירות נשק במסגרת הצבאית נחשבות לסוג העברות החמורות ביותר לפי הדין הצבאי. לא מעט מעבירות שקשורות לתחום הנשק והסחר בנשק בצבא יכולות להסתיים במאסר. במאמר

קרא עוד »
עורך דין צבאי
שימוש בסמים בצבא

חיילים רבים עלולים למצוא את עצמם מסובכים תחת האיסור של שימוש סמים בצבא, לרבות החזקת סמים בצבא, סחר בסמים ועבירות הנוגעות לסירוב להיבדק לגילוי סמים

קרא עוד »