התיישנות דו"ח תעבורה

אנשים רבים לא מודעים לעובדה כי אם מתעכבות הרשויות בשליחת דו"ח תעבורה, הדבר יכול להוביל לביטולו עקב התיישנות. התיישנות היא עילה שמטרתה להגן על הנאשם, הנהג במקרה בו חלף יותר מידי זמן מהיום בו נעברה העבירה. במקרה זה, יהיה קשה מאוד לאתר עדים או לשחזר את פרטי האירוע ובהתאמה יתקשה הנהג להגן על עצמו. לכן, כדאי מאוד להכיר את הנהלים הקשורים לדו"ח תעבורה והתיישנות.

 

מתי יתיישן דו"ח התעבורה?

סעיף 225 א' המופיע בסדר הדין הפלילי, הוא הסעיף המסדיר את עניין ההתיישנות של דו"ח התעבורה. על פי סעיף זה, במידה ועברה למעלה משנה החל מיום ביצוע העבירה בגינה ניתן הקנס, אולם לא נשלח הדו"ח, תחול ההתיישנות ולא ניתן יהיה להגיש כתב אישום בגין העבירה.

במידה ובעל הרכב, אשר קיבל את הדו"ח בזמן, הצליח להוכיח כי הוא לא מבצע העבירה אלא אדם אחר אשר נהג ברכבו בזמן ביצוע העבירה, תוארך תקופת ההתיישנות בשנה. לפיכך, רק במקרה זה, בו הדו"ח הראשוני נשלח לנהג שלא ביצע את העבירה, יש לרשויות עד שנתיים מיום מועד העבירה לשלוח אל הנהג אליו הדו"ח יועד מלכתחילה. במידה ועברו שנתיים, תחול ההתיישנות גם על מקרה זה.

 

התיישנות על דו"ח מצלמה

סעיף 225 א' קובע גם נהלים הנוגעים לדו"ח מצלמה. במידה ודו"ח תנועה מתבסס על צילומה של מצלמה אוטומטית, ישלח לנהג בדואר לאחר ארבעה חודשים מהיום בו בוצעה העבירה, דין הדו"ח להתיישנות. בהתאמה, תשלום הקנס יבוטל או לחילופין לא יוגש כתב אישום.

חריג לעניין זה, הינו מקרה בו עובר העבירה הנתפס במצלמה נוהג ברכב חדש, או לחילופין רכב אשר עונה להגדרה שנקבעה על ידי שר התחבורה. במקרים אלו, התיישנות תחול רק לאחר שישה חודשים מחלוף האירוע.

הרציונל, לעניין ההתיישנות בדו"חות מצלמה הינו כי צילום באמצעותה הוא ראיה חזקה ביותר כנגד הנהג, דבר המקשה מאוד בהגשת ערעור. לכן, פסק המחוקק כי לנהג אשר נתפס במצלמה תהיה תקופת זמן המספיקה לאיסוף ראיות לצורך התגוננות. לאחר תקופה של ארבעה חודשים, או חצי שנה, יהיה קשה יותר לאסוף ראיות. במקרים מסוימים, הנוהג ברכב ומבצע העבירה הוא לא בעל הרכב, או לחילופין, ישנם נסיבות בהן העבירה מוצדקת. ולכן, קבלת הדו"ח זמן רב לאחר האירוע לא תאפשר התגוננות ראויה של הנהג.

 

איסוף דו"ח תעבורה

במידה ולא תאספו את דו"ח התעבורה אשר ישלח אליכם בדואר רשום, הדבר יחשב בפני הרשויות כדו"ח שנאסף. אין חובה על הרשות לוודא כי המכתב הגיע, אלא רק לשלוח אל הכתובת והנמען הנכון.

 

קבלת דו"ח שהתיישן

במקרים לא מעטים מתעקשות הרשויות על תשלום הדו"ח למרות תקופת ההתיישנות. לפיכך, מומלץ לפנות לעורך דין תעבורה טוב שיסייע לכם בביטול הדו"ח וקנס העיכוב.

דו"ח

אולי יעניין אותך גם

עורך דין תעבורה
דיני תעבורה נהיגה בשכרות

בעוד שמרבית האנשים בטוחים כי נהיגה בשכרות זהה, מבחינת החוק, לנהיגה תחת השפעת אלכוהול, בפועל, התמונה היא אחרת. בין אם נתפסתם נוהגים בשכרות או תחת

קרא עוד »
עורך דין תעבורה
עורך דין תאונת דרכים

כל נהג, הולך רגל או נוסע אשר היו חלק מתאונת דרכים יהיו זכאים לפיצויים על נזקים אשר נגרמו בעקבות התאונה. בדין הישראלי, הסדרת תאונות הדרכים

קרא עוד »
שלילת רישיון לנהג חדש ראשיתשלילת רישיון לנהג חדש ראשית
עורך דין תעבורה
שלילת רישיון לנהג חדש

אדם אשר רק כעת קיבל רישיון, לא משנה מה גילו, נצפה ממנו לתקופת למידה של תנאי הכביש ושל דרכי נהיגה זהירות. גם המחוקק נתן לצורך

קרא עוד »