חוק מס ערך מוסף (מע"מ)

מס ערך מוסף או בשמו המוכר יותר – המע"מ, מוטל על כל עסקה המתקיימת בישראל, על מתן שירותים, על יבוא מוצרים ועוד. החוק העוסק בענייני מס ערך מוסף נחקק בשנת 1975 בעקבות המלצות וועדה אשר תפקידה היה לבחון רפורמות במיסוי עקיף במדינת ישראל. וועדה זו היא שהתוותה את התשתית להטלה המיסוי על פי חוק מס ערך מוסף.

 

מי הם החייבים במס על פי חוק המע"מ

החוק מגדיר שלושה סוגי חייבים: "מלכ"ר", "מוסד כספי" ו"עוסק". בנוסף, החוק גם מגדיר שתי שיטות שונות לחיוב מס על ערך מוסף, דבר היוצר שלושה סוגי מיסוי הקבועים על פיו.

  1. הטלת מס ערך מוסף על עסקאות – הכוונה היא לעסקאות אשר נעשות על ידי עוסק.
  2. הטלת מיסוי על מרכיבים אשר מבחינת חשבונאית שקולים לערך המוסף  מוסד כספי חייב במס שכר ומס רווח אשר יוטלו בעצם על רכיבי השכר ששילם ועל הרווח שהרוויח. המלכ"ר יחויב במס אשר יוטל על רכיבי השכר ששילם.

השיטות הללו נקבעו בהתאמה למהות ולאופי פעילותם של החייבים במס הנידונים לעיל. כדאי לדעת שעל פי ס. 58 לחוק מוענקת למנהל סמכות לשנות את סיווגו של החייב במס ובכפוף לשיקול דעתו.

 

תכלית החוק

חוק מס ערך מוסף נועד להטיל מס אשר מוטל על הערך שיתווסף לכל יחידה כלכלית הקיימת במשק, ונוצרה בעקבות ביצוע פעולה מסחרית. על כן, לשם מימוש תכלית החוק, חוק מס ערך מוסף מטיל את המס על כל פעילות כלכלית אשר נועדה לצרוך מוצרים ושירותים במדינת ישראל.

 

מהו בסיס המס הנקבע בחוק

ס. 2 לחוק, קובע את בסיס המס אשר יגשים את תכלית החוק, נקבע כי הוא מטיל מע"מ ב"עסקה בישראל" או לחילופין על "יבוא טובין", כל זה בשיעור אחד ממחיר הטובין או העסקה.

 

מהי עסקה?

בס. 1 לחוק ישנה הגדרה למהי ה"עסקה" האמורה, ישנן שלוש חלופות לעסקה ומספיק שאחת מהן תתקיים.

  1. מכירת נכס, או לחילופין מתן שירות אשר מבוצעים באמצעות עוסק במהלך עסקיו.
  2. מכירת נכס, אשר נוכה ממנו מס תשומות באמצעות המוכר.
  3. ביצוע עסקה המוגדרת עסקת אקראי.

 

מיקום העסקה

  • ס. 2 לחוק מגדיר כי מס זה יוטל רק על עסקה המתבצעת בישראל.
  • ס. 14 לחוק קובע כי יראו נכס כנמכר בישראל, במידה והמסירה בוצעה בישראל.
  • ס. 15 קובע כי יראו שירות כניתן במדינת ישראל, כאשר השירות יינתן על ידי תושב ישראל, או לתושב ישראל, או לחילופין כאשר הוא ניתן בהתייחסות לנכסים אשר מצויים בישראל.

 

מע"מ אפס

ס. 30 (א) לחוק קובע אפשרויות שונות של עסקאות עליהן מס הערך המוסף יהיה בשיעור אפס. לרוב יהיו אלו עסקאות יצוא שירותים או נכסים.

כסף

אולי יעניין אותך גם

עורך דין לדיני משפחה
עורך דין מיסים
מה הוא ההליך לפטור ממס הכנסה?

בימים האחרונים אנו מקבלים מספר רב של פניות מצד קוראים קבועים של המדור שלנו ששואלים אותנו שאלות שנוגעות לפטור ממס הכנסה. זה לא סוד שרבים

קרא עוד »
עורך דין מיסים
עבירות מס של עצמאים

בשנים האחרונות, עבירות מס של עצמאיים נהפכו לתופעה שכיחה יותר ויותר. עצמאים רבים ינסו את מזלם ולא ידווחו כראוי על הכנסותיהם לרשויות המס. חשוב מאוד

קרא עוד »