רשלנות רפואית בניתוח

אחד התחומים בהם ניתקל ברשלנות רפואית הוא תחום הניתוחים. בהקשר לזה נרצה לשאול מה מוגדר רשלנות רפואית בניתוח, באיזה שלב בהליך הניתוחי יכולה להתרחש רשלנות כזו, אילו מקרים הם השכיחים ביותר ועוד.

 

מהי הרשלנות הרפואית בניתוח?

ניתוח שכשל יכול לגרום למטופל נזק בלתי הפיך. ראשית, חשוב לדעת כי לא כל נזק הנגרם במהלך הניתוח מלמד על כך שבוצעה רשלנות. אולם, במידה ונגרם נזק כתוצאה מהניתוח המטופל יכול להגיש תביעה לפיצויים כספיים על פי חוק הנזיקין ועוולת הרשלנות הרפואית המוגדרת בו. 

על התובע יהיה להוכיח כי אכן בוצעה רשלנות על ידי המנתח, כאשר הענקת טיפול ברמה המראה מיומנות בלי סבירה או במידה ויראה כי לא ננקטה הזהירות הדרושה במהלך הניתוח תחשב לרשלנות רפואית.

דרכי ההוכחה ייעשו באמצעות הצגת ראיות ובאמצעות הגשת חוות דעת מומחה רפואי בתחום הרפואי בו טופל התובע. חוות הדעת תשקף כי אכן בוצעה רשלנות אשר גרמה לנזק ותהווה אסמכתא נוספת במהלך התביעה.

מבחינה משפטית, רשלנות בניתוח לא מתייחסת רק לניתוח עצמו, אלא גם טיפולים שניתנו והחלטות שהתקבלו עוד לפני הניתוח ואחריו.

 

רשלנות רפואית – לפני ביצוע הניתוח 

מתייחסת להחלטות אשר התקבלו לפני הניתוח. למשל: החלטה על הצורך בכלל ללכת לניתוח, מתי צריך לנתח, איזה טכניקה לבצע במהלך הניתוח ועוד. כל אלו יבחנו ביחס לרשלנות וגרימת הנזק למטופל. 

פעמים לא מעטות החלטות על ביצוע ניתוח יתקבלו ללא דיון בחלופות או דרכי טיפול אחרות דבר שיכול להוביל את החולה לחתום על טופס הסכמה לניתוח אולם בלי שיודע בכלל שקיימות אפשרויות אחרת. בהקשר זה עילת התביעה תהיה כי לא התקבלה הסכמה מדעת של החולה.

 

רשלנות רפואית – מהלך הניתוח

קטגוריה זו מתייחסת למקרים בהם התרחשה רשלנות של המנתח בזמן ביצוע הניתוח, שגרמה נזק למטופל. רשלנות זו תבוא לידי ביטוי באי זהירות של המנתח, ביצוע הניתוח בטכניקה לא מתאימה ועוד. כל אלו יכולים לפגוע באיברים הסמוכים לאזור הניתוח, כלי דם, רקמות, עצבים ועוד ולגרום לנזק בלתי הפיך למטופל. 

 

רשלנות רפואית – המעקב לאחר הניתוח

גם לאחר הניתוח חלה חובת המנתח כלפי המטופל, עליו לוודא ולבצע מעקב אחרי מצבו ובמהלך האשפוז במחלקה. המעקב דורש לוודא כי מצבו של המנותח יציב ואין סימנים המעידים על פגיעה שבוצעה בניתוח. 

 

זמן הגשת תביעה על רשלנות רפואית

עוד לפני הגשת התביעה יש לבדוק האם חלה התיישנות במקרה הנידון. תקופת ההתיישנות על נזקים שנגרמו במהלך ניתוחים הינה שבע שנים הנספרים מיום האירוע שגרם לנזק. במידה ומדובר בקטין, אפשר לתבוע על נזקים שנגרמו מהניתוח החל מהגעת הקטין לגיל 18. ישנם חריגים לכללים אלו אולם הם נדירים וההמלצה היא בעת חשד לביצוע רשלנות לפנות מיד לעורך דין מומחה.

רשלנות רפואית בניתוח

אולי יעניין אותך גם

עורך דין רשלנות רפואית
מהו מבחן הרופא הסביר?

רשלנות רפואית היא ענף משפטי מורכב, שבו נבחנת התנהגותו של הצוות הרפואי שהתרשל לכאורה אל מול סטנדרט התנהגות סביר. במרכז הבחינה עומד מבחן הרופא הסביר,

קרא עוד »
עורך דין רשלנות רפואית
רשלנות רפואית בהריון ולידה

ככלל, תחום הרשלנות הרפואית יעסוק בהתנהגותם של רופאים כלפי מטופליהם. מה שיוגדר כהתנהגות הוא הטיפול אותם הרופאים נותנים למטופלים. כל רופא מחויב בטיפולו כלפי החולה

קרא עוד »
עורך דין רשלנות רפואית
רשלנות רפואית על ידי רופא משפחה

מהי בכלל רשלנות רפואית? בהגדרה, רשלנות רפואית הינה מצב בו כתוצאה מטיפול רפואי שקיבל אדם נגרם לו נזק. קיומה של עילת הרשלנות הרפואית מאפשרת לאדם

קרא עוד »