העונשים על נהיגה בשכרות – מהו העונש החמור ביותר

בשנים האחרונות, תאונות דרכים שנגרמו עקב נהיגה תחת שכרות הולכות ומתרבות ותוצאותיהן לרוב חמורות ביותר. ככלל, עבירת תנועה שמבוצעת תחת השפעת שכרות נחשבת לעבירה החמורה ביותר ולפיכך, בתי המשפט בד"כ מחמירים בהטלת העונשים הניתנים בגינה. יתרה מכך, כאשר נהיגה תחת שכרות גורמת לתאונת דרכים שתוצאותיה מביאות לגרימת מוות (לאדם שנפגע), הנהג הפוגע עשוי להיות מואשם בהריגה (בסעיף החמור שבה) וזאת מאחר ונהיגה תחת שכרות, חושפת מראש את הנהג הפוגע לסיכון גבוה של תאונת דרכים ולתוצאות הרות משקל, כתוצאה ממנה.

 

הענישה בחוק

לפי חוקי התעבורה, הענישה המוטלת על אדם שנהג תחת בהשפעת שכרות, תהיה פסילת הרישיון שלו, במשך שנתיים לפחות. באם הנהג הואשם בנהיגה בשכרות – בשנה שקדמה לזמן ביצוע העבירה בשנית, העונש על כך יהיה פסילת הרישיון למשך ארבע שנים לפחות.

 

הקשר בין כמות האלכהול ששתה הנהג ובין חומרת העונש שיקבל

ככלל, כמות האלכוהול ששתה הנהג והשפעתו נבדקת באמצעות בדיקה ייחודית לכך, אשר נקראת "בדירת מאפיינים". הדוח הממולא ע"י המשפטרה, במהלך ביצוע הבדיקה הזו, יש ביכולתו לסייע לנהג, כך שבמידה ויימצא בבדיקה כי האלכוהול לא השפיע על הנהג, עשוי לזכות בהתחשבות ו/או בהקלה בעונש שיינתן לו, בגין ביצוע הנהיגה תחת השפעת שכרות.

 

המצבים בהם צפוי הנהג להיענש במאסר בגין נהיגה בשכרות

החוק מבחין בין נהיגה שבוצעה תחת השפעה של של שתיית משקה משכר ובין נהיגה בשכרות.  העונש בגין עבירת נהיגה תחת השפעת משקה משכר לרוב יהיה פסילת רישיונו של הנהג למשך חצי שנה ובנוסף גם נתינת קנס כספי ואילו העונש בגין עבירת נהיגה תחת השפעה של שכרות לרוב יהיה פסילת רשיונו של הנהג למשך תקופה של שנתיים לפחות. בנוסף לכך, העונש יכלול בד"כ גם נתינת קנס לתשלום ולעיתים גם מאסר על תנאי.

במצב בו הנהג ביצע את העבירה פעם נוספת, לרוב ייענש הוא במאסר בפועל ובנוסף לכך גם ייפסל רישיון הנהיגה שלו וכן, יענש הוא גם בקבלת קנס לתשלום.
ככלל, בביצוע עבירת נהיגה בשכרות, ההתייחסות היא בעיקר לכמות השתיה שנמצאה בגופו של הנהג, שביצע את העבירה ובמידה בגופו נמצאת כמות גבוהה מאוד מהמותר (פי 2.5 ומעלה מהמותר), אזי הענישה כלפיו תהיה חמורה מאוד ולרוב גם תכלול מאסר בפועל.

למידע נוסף בנושא נהיגה בשכרות, תוכלו להיכנס לאתר של עו"ד יערית אוליאל, שאר מתמחה בדיני תעבורה וביניהם גם בנהיגה בשכרות.

 

לסיכום

נהיגה תחת השפעה של שכרות הינה חמורה ביותר, היות ויש בה פוטנציאל גבוה לפגיעה באדם ו/או ברכוש. לפי החוק, העונש המינימאלי בגין נהיגה בשכרות יתבטא בד"כ בפסילת רשיונו של הנהג, למשך תקופה מסוימת, בעוד שהעונש המקסימאלי שיינתן בגין עבירה זו לרוב מתבטא במאסר בפועל (של מבצע העבירה).

שתייה

אולי יעניין אותך גם

עורך דין תעבורה
דיני תעבורה נהיגה בשכרות

בעוד שמרבית האנשים בטוחים כי נהיגה בשכרות זהה, מבחינת החוק, לנהיגה תחת השפעת אלכוהול, בפועל, התמונה היא אחרת. בין אם נתפסתם נוהגים בשכרות או תחת

קרא עוד »
עורך דין תעבורה
התיישנות דו"ח תעבורה

אנשים רבים לא מודעים לעובדה כי אם מתעכבות הרשויות בשליחת דו"ח תעבורה, הדבר יכול להוביל לביטולו עקב התיישנות. התיישנות היא עילה שמטרתה להגן על הנאשם,

קרא עוד »
עורך דין תעבורה
עורך דין תאונת דרכים

כל נהג, הולך רגל או נוסע אשר היו חלק מתאונת דרכים יהיו זכאים לפיצויים על נזקים אשר נגרמו בעקבות התאונה. בדין הישראלי, הסדרת תאונות הדרכים

קרא עוד »
שלילת רישיון לנהג חדש ראשיתשלילת רישיון לנהג חדש ראשית
עורך דין תעבורה
שלילת רישיון לנהג חדש

אדם אשר רק כעת קיבל רישיון, לא משנה מה גילו, נצפה ממנו לתקופת למידה של תנאי הכביש ושל דרכי נהיגה זהירות. גם המחוקק נתן לצורך

קרא עוד »