המדריך המלא למדד תשומות הבנייה ל-2023

בענפים כלכליים ופיננסיים שונים, קיימים מדדים שבאים לסייע לפועלים בענף להתנהל בצורה נכונה. למשל, בשוק ההון קיימים מדדים מסוימים, שאמורים לשקף את הערך של קבוצת ניירות ערך מסוימים. בהתאם לגובה המדד, שנתון לשינוי, יכולים המשקיעים להפיק תובנות מסוימות ולנקוט בפעולות בהתאם. גם בענף הבנייה קיימים מדדים, כאשר המשמעותי שבהם הוא מדד תשומות הבנייה. אז מה זה אומר וכיצד זה משפיע עליכם? הנה המדריך המלא למדד זה

 

מה זה אומר?

אם יצא לכם לרכוש דירה במדינת ישראל, כנראה שכבר שמעתם על מדד תשומות הבנייה. המדד עצמו משקף שינויים מסוימים, כלומר ירידות או עליות, של רכיבים שונים הנבדקים במדד. בין היתר, מדובר על רכיבים שמהווים הוצאה כספית לקבלן שאחראי על הבנייה. לכן, מדד זה בוחן עליה או ירידה בעלויות של חומרי בניין, מוצרים שדרושים לבנייה, הוצאות כלליות, שכירויות, הוצאות על רכב ותשלום לעובדים.

 

מה ניתן להבין מהמדד?

מכיוון שהמדד בוחן את העלויות של הקבלן בכל מה שאמור לאפשר לו את פעולת הבנייה, ניתן להבין כמה הבנייה עולה לקבלן. בנוסף, ניתן להבין מגמות בכל הקשור לעלויות הבנייה – האם העלויות מתייקרות או שמא הן נהיות זולות יותר.

 

רלוונטי לקבלן ולרוכש

מדד תשומות הבנייה רלוונטי גם לקבלן וגם לרוכש. הרוכש יכול להבין ממדד התשומות האם מחיר שנגבה עבור דירה הוא לגיטימי (עקב עלייה או ירידה במדד), בעוד שהקבלן יכול להציב מחיר בצורה שקופה שתצדיק את העלות.

 

משמעויות בשטח

מדד תשומת הבנייה כולל גם משמעויות בשטח, כלומר בעת רכישת הדירה. חלק לא קטן מהקבלנים היום במדינה מצמידים את מחיר הדירה למדד. לא כל המחיר של הדירה צמוד למדד, אלא רק חלק מסוים ממנו. לכן, המחיר מושפע מעליה או ירידה של המדד, מה שמשפיע כמובן על רוכשי הדירות.

 

עבודה בקיץ

תוכלו לשים לב שערך המדד עולה בחודשי הקיץ, ממאי ליוני למשל, באופן קבוע. זאת מכיוון שבחודשים הללו עובדי הבניין עובדים שבע שעות, עקב עומסי החום, אך הם מקבלים שכר על יום עבודה מלא של שמונה שעות. הדבר שומר על אותו גובה עלות, אך מוריד את התפוקה.

 

מי אחראי על זה?

מי שאחראי על ממד תשומות הבנייה היא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מכיוון שמדובר בגוף שאין לו אינטרס כזה או אחר לטובת הרוכשים או לטובת הקבלן, אלא רק לטובת פרסום מידע אובייקטיבי, המדד נחשב לאמין ומדויק. הוא מתפרסם אחת לחודש, ב-15 לכל חודש.

 

חסכו בתשלומים

באופן עקרוני, מדד תשומות הבנייה נמצא כמעט ותמיד בעלייה. זה לא אומר שאתם צריכים לשלם יותר מדי כסף עקב העלייה הזאת. תוכלו להסתייע בשירותים של עורך דין נדל"ן, על מנת לנצל את המדד עצמו לתשלום נוח יותר, כשבמקרים מסוימים תוכלו אפילו לחסוך כסף.

מדד תשומות הבנייה

אולי יעניין אותך גם

מינימליזם מודרני מלונות קפסולה
כללי
מינימליזם מודרני: מלונות קפסולה

בשנים האחרונות צץ טרנד חדש בתחום הלינה המציע למטיילים חוויה ייחודית ומינימליסטית: מלונות קפסולה. מלונות אלה, שמקורם ביפן, זכו לפופולריות ברחבי העולם בשל העיצוב הקומפקטי

קרא עוד »
גריל אש
כללי
על האש במרפסת – האם זה אפשרי?

בעוד שבורות אש מסורתיים עשויים שלא להתאים למרפסת שלכם, גריל גז למרפסת יכול לשמש כחלופה בטוחה ונוחה, כדי ליהנות מהחמימות והאווירה של ארוחת על האש.

קרא עוד »
מה זה CPA?
כללי
מה זה CPA?

אם יש לכם עסק בארצות הברית, או שאתם אזרחי ארה"ב, ייתכן שנתקלתם בעבר במושג CPA אם הייתם צריכים להתמודד מול ה-IRS. אך מה זה בכלל

קרא עוד »
מהירות מופרזת
כללי
4 דרגות חריגה מהמהירות המותרת

אחת הרעות החולות בהן ניתן להיתקל במהלך נסיעה בכבישי ישראל היא עבירת תנועה בגין מהירות מופרזת. מדובר באחת העבירות המסוכנות ביותר בתחום התעבורה, ולמרבה הצער

קרא עוד »