שוקלים להשקיע בהשבחת קרקעות? חשוב שתכירו את החוקים!

אתם רוצים להשקיע בקרקעות? מחפשים קרקעות חקלאיות ורוצים להשביח אותן? שימו לב שמדובר בהליך מורכב, שצריך לדעת כמה דברים לפני שמתחילים להשקיע. מה זה אומר בכלל השבחת קרקעות? מה הסיכונים בכך? ומה החוקים הרלוונטיים? כל הפרטים במאמר שלפניכם.

 

מה זה אומר השבחת קרקעות?

תחום ההשקעה בקרקעות מתפתח מאוד בשנים האחרונות. ועם הירידה בהיצע הקרקעות הזמינות לבנייה, חלה התפתחות נוספת בתחום. משקיעים התחילו להשקיע בקרקעות חקלאיות ולהשביח אותן. מה זה אומר? להעביר אותן תהליך של שינוי ייעוד, כך שהיעוד כבר לא יהיה רק חקלאות, אלא הן תהפוכנה לקרקעות המוכשרות לבנייה. המדינה, המחזיקה ב93% מהקרקעות בישראל, יכולה בעצם לשנות יעוד של קרקע, כך שבמקום קרקע שמיועדת רק לחקלאות, ניתן יהיה לבנות עליה נדל"ן. דרך נוספת להשביח קרקע היא תוספת זכויות בקרקע או שיפור הזכויות.

שוקלים להשקיע בהשבחת קרקעות_ חשוב שתכירו את החוקים!

מה היתרונות בהשקעה בקרקעות להשבחה?

זה נשמע לא רע, השקעה בקרקעות והשבחתן. מה היתרונות בזה? וכן, האם יש בכלל חסרונות? אז תופתעו לשמוע שיש גם חסרונות, אבל מה היתרונות?

  • עלות נמוכה – עלות עסקה של מכירת קרקע חקלאית נמוכה בהרבה מעלות עסקה של מכירת קרקע לבנייה. מה המשמעות? גם משקיעים עם הון ראשוני נמוך יחסית, יכולים לרכוש קרקע חקלאית.
  • פוטנציאל רווח – פוטנציאל הרווח בהשקעה בקרקע חקלאית, הפשרתה ומכירתה כקרקע לבנייה גדול מאוד. ההפרשים בין מחירי סוגי הקרקעות השונים גדולים. כך שאדם שקנה קרקע חקלאית, ומוכר אותה לאחר שינוי היעוד, מרוויח תשואה לא רעה בכלל.
  • שקט נפשי – כשאתם קונים קרקע חקלאית, אין לכם התעסקות בשוכרים, בקבלנים, או בכל בעלי המקצוע שקשורים לקרקע לבנייה. יש לכם שקט, כמובן עד שתשנו את הייעוד ותרצו להתחיל לבנות.

 

מה החיסרון?

אז כן, יש גם חיסרון, וזה בעיקר חוסר הוודאות. הליך השבחת קרקע, ושינוי היעוד שלה יכול לארוך שנים. וגם אז, כלל לא בטוח שהמדינה אכן תשנה את יעוד הקרקע. מדובר בהשקעה שאין ודאות שאכן תניב פירות, ולכן יש לא מעט החוששים ממנה.

 

איזה חוקים צריך להכיר?

אם תשאלו את חברת שדות המתמחה בתחום, יגידו לכם שעליכם להכיר היטב את חוק המקרקעין, לפני שאתם מתעסקים עם השבחת קרקעות, וכמובן את חוק יסוד מקרקעי ישראל, חוק מקרקעי ישראל, וחוק מינהל מקרקעי ישראל. כן, השמות אכן דומים, אבל מדובר במספר חוקים שונים שיהיו מאוד רלוונטיים עבורכם.

לסיכום, יש הבדל מאוד גדול בסטטוסים השונים של קרקעות חקלאיות, בין אחת שהוגדרה כקרקע בתהליכי הפשרה למטרות פיתוח, לקרקע שאין לה כלל הליך תכנוני. אם אתם רוצים להשביח את הקרקע, ולשנות לה את היעוד, אתם צריכים לדעת טוב מאוד מה הסטטוס שלה, והאם אכן יש לכם סיכוי להשביח את הקרקע הזאת. אם לא, יכול להיות שכדאי לכם לוותר.

השקעה בהשבחת קרקע

אולי יעניין אותך גם

מינימליזם מודרני מלונות קפסולה
כללי
מינימליזם מודרני: מלונות קפסולה

בשנים האחרונות צץ טרנד חדש בתחום הלינה המציע למטיילים חוויה ייחודית ומינימליסטית: מלונות קפסולה. מלונות אלה, שמקורם ביפן, זכו לפופולריות ברחבי העולם בשל העיצוב הקומפקטי

קרא עוד »
גריל אש
כללי
על האש במרפסת – האם זה אפשרי?

בעוד שבורות אש מסורתיים עשויים שלא להתאים למרפסת שלכם, גריל גז למרפסת יכול לשמש כחלופה בטוחה ונוחה, כדי ליהנות מהחמימות והאווירה של ארוחת על האש.

קרא עוד »
מה זה CPA?
כללי
מה זה CPA?

אם יש לכם עסק בארצות הברית, או שאתם אזרחי ארה"ב, ייתכן שנתקלתם בעבר במושג CPA אם הייתם צריכים להתמודד מול ה-IRS. אך מה זה בכלל

קרא עוד »
מהירות מופרזת
כללי
4 דרגות חריגה מהמהירות המותרת

אחת הרעות החולות בהן ניתן להיתקל במהלך נסיעה בכבישי ישראל היא עבירת תנועה בגין מהירות מופרזת. מדובר באחת העבירות המסוכנות ביותר בתחום התעבורה, ולמרבה הצער

קרא עוד »